Márne volanie obsluhy, ktoré v hosťovi vyvoláva nervozitu a nespokojnosť. Kopa papierovej agendy, čo zaťažuje personál a vedie k omylom. Strata času manažéra pri práci s webom, ktorý by mohol venovať súrnejšej robote... Je toho dosť, čo by sa dalo odstrániť automatizáciou procesu hosť–obsluha- kuchyňa -marketing. Zbožné želanie..?
Nuž ale veď sme v 21. storočí. Ak hosť zadá pri stole objednávku, už ju netreba nahlasovať do kuchyne a nahadzovať do pokladne. Keď dopíše manažér týždenné menu, automaticky sa objaví na webe reštaurácie, na facebooku, v mailoch i pri stoloch cez QR kód. A to nielen vtedy, keď ste súčasťou reťazca alebo bohatým hotelom, ale aj keď máte len dvadsať stoličiek a obrat... no, nestojí za reč.
Skrátka, filozofia aplikácie iKelp POS Mobile stojí ako pevná stolička - na štyroch nohách. „Ak je to možné, všetko treba zadať len raz – na jednom mieste a v prirodzenom momente celého procesu. Na ostatných miestach sa táto informácia objaví automaticky,“ prezrádza pointu praktického a moderného riešenia – familiárne nazývaného mobilný čašník - konateľ spoločnosti Abiset, s.r.o. Ing, Jaroslav Orgoň.
Druhou “nohou“, o ktorú sa tvorba aplikácie oprela, bola dostupnosť pre všetky reštaurácie, hotelové reštaurácie, kaviarne, pizzerie, pivárne, terasy, vinotéky a bary. „Väčšinu funkcií poskytujeme bezplatne alebo za minimálny mesačný poplatok. Našim cieľom je osloviť tisíce menších gastronomických zariadení, ktoré by si v žiadnom prípade nemohli dovoliť na mieru šitý systém, ako to robia vo veľkých reťazcoch.“
Tretím pilierom je nadčasovosť riešenia. „Využili sme všetky moderné a dostupné technológie, vhodné pre gastroprevádzky. Dokonca aj tie, ktoré sa v čase vývoja aplikácie ešte len dostávali do povedomia verejnosti a ich nástup sa očakáva v najbližších rokoch.“
No a tá štvrtá zásada… Keď sa pozriete k reštauračným stolom alebo fotelkám v loby bare, to akoby hostia prišli z cudzej galaxie – všetci ťukajú do mobilu a tvária sa primerane múdro, zasvätene. Ale zdanie klame, väčšina vašich hostí (a určite aj personálu a manažmentu) sa inak v IT nevyzná. Pre nich i pre vás je teda dôležité, aby aplikáciu zvládli. Tento rozmer softvéru chýba mnohým programom a programátorom; tí nie sú dizajnérmi ani psychológmi a zabúdajú na to, že počítače už nie sú výsadou vedeckých pracovníkov. „Pri vývoji sme stále mysleli na bežného smrteľníka, ktorý potrebuje jednoduchosť aplikácie a intuitívne ovládanie bez akéhokoľvek návodu. Čím menej manuálneho nastavovania, rozhodovania, zadávania. Možno práve najviac času sme venovali ľahkej použiteľnosti a tomu, ako to hosť alebo pracovník reštaurácie vidí pred sebou na obrazovke, na displeji. A je jedno, či používa počítač s Windows, mobil s Androidom, iQOS, tablet alebo notebook.“
Skrátka, zavolali si človeka „z ulice“ a povedali mu: „Objednaj si vyprážaný rezeň s hranolčekmi, k tomu namiesto paradajkovej polievky vývar, nejaký tonik, kávu a účet.“ A sledovali, ako na to ide, čo sa pýta, čo intuitívne hľadá a nevidí to. Rovnaký postup zvolili aj pre druhú stranu reštauračného stola. Tá si, napríklad, ľahko poradila s „evidenciou objednávok donáškovej služby“, ktorá pripomína tabuľu s prišpendlenými papierikmi. Hotové si personál presunie na jednu stranu a hneď vidí, čo zahrnúť do najbližšieho rozvozu alebo ktoré sa už môžu vyúčtovať.
„Chceli sme poskytnúť najhodnotnejší reštauračný systém, a to sa nám naozaj podarilo. Pri žiadnom inom konkurenčnom riešení – ktoré v týchto chvíľach vlastne ani neexistuje – nezíska prevádzkovateľ toľko benefitov naraz. Musel by použiť viaceré nezávislé aplikácie, čo je však predražené, časovo náročné a aj tak si to vyžaduje uchovávanie aktuálnych údajov vo viacerých nezávislých systémoch,“ hovorí o prednostiach iKelp POS Mobile J. Orgoň.
Čo môže obsluha:
• Zverejňovať denné menu na webe alebo facebooku,
• Zverejňovať jedálny lístok na webe alebo facebooku (popis, obrázky, alergény),
• Zasielať e-maily s týždennou ponukou menu,
• Ušetriť za mystery shopping cez hodnotenie obsluhy, jedál a nápojov a zverejňovať pozitívne hodnotenia,
• Organizovať donáškovú službu prostredníctvom objednávania cez internet alebo mobil
• Samozrejmosťou je predajná časť, skladová evidencia, evidencia alkoholu, výroba a receptúry
Celkovo je iKelp POS Mobile navrhnutý tak, aby automatizoval maximálne množstvo procesov a manuálnych úkonov, ktoré sa bežne v gastronomickej prevádzke vykonávajú. „Nezostávame však len pri jednoduchom vytlačení „bonovačky v kuchyni“, ako mnohé konkurenčné riešenia. Naša aplikácia je špecializovaná pre gastronomické prevádzky, teda uspôsobená na tento účel. Ak teda čašník prijme a potvrdí volanie „Platím!“ od stola, tak sa rovno zobrazí vyúčtovanie otvoreného stola.“
Čo môže hosť:
• Zavolať obsluhu,
• Vyžiadať si účet
• Zaplatiť dobitým kreditom (ak to takto prevádzkovateľ poskytuje)
• Objednať si denné menu alebo jedlá a nápoje z ponuky
• Odfotiť alebo hodnotiť jedlá
• Hodnotiť obsluhu,
• Sledovať si svoj stav účtu a pripraviť si pred odchodom hotovosť alebo stravné lístky
Získa tak väčší komfort, zároveň to prevádzkovateľa nič nestojí, nemusí na stoly umiestňovať drahé dotykové tablety, báť sa o ich poškodenie, zabezpečovať ich nabíjanie a napájanie elektrinou. „Veď dnes má skoro každý smartfón, každý je na facebooku, každý pozná QR kódy a využíva NFC, napríklad, bezkontaktné platby kreditkou alebo mobilom. Pritom QR kódy vyrábame a dodávame bezplatne, NFC bezkontaktné štítky stoja len pár centov,“ J. Orgoň k tomu dodáva, že „hosťovu stranu aplikácie“ mimoriadne ocenia sluchovo a rečovo postihnutí hostia.
Vŕta vám ešte v hlave..?
Hotelovo.sk sa spýtalo za vás.
Kde si toto riešenie môžem vyskúšať alebo pozrieť?
Spoločnosť Abiset s.r.o. každý rok vystavuje aj na veľtrhu DANUBIUS GASTRO. Na najbližšej výstave opäť chystá predstaviť dych vyrážajúce novinky, ktoré ako vždy menia pohľad a búrajú zabehané zvyky v gastronómii. Návštevníci získavajú možnosť osobného zážitku ale aj možnosť konzultácií priamo s odborníkmi výrobcu softvéru. Na webstránke výrobcu sú živé, funkčné aplikácie a krátke videá, ktoré vám na získanie jasnej predstavy úplne postačujú. Na rozdiel od konkurencie, spoločnosť Abiset s.r.o. nič netají. Všetky návody, videonávody aj aplikácie na vyskúšanie sú verejne dostupné na :
♣ Skúsiť „Na tablete za barom“:
♣ Skúsiť „Na mobile ako čašník“:
♣ Skúsiť „Na mobile ako zákazník“:
Ako prebieha objednávanie jedál a nápojov cez QR kód?
Hosť príde do podniku, usadí sa pri stole a má dve možnosti: čaká na obsluhu alebo využije aplikáciu iKelp POS Mobile. Ponúka sa mu na stole ako „Zavolať obsluhu“ spolu s QR kódom, povedzme, na zalaminovanom štítku, na nápojovom lístku na stojane, na gravírovanom hliníkovom pliešku, zatavené či nalepené priamo na stole... V ňom je webová adresa, ktorá jednoznačne identifikuje prevádzkovateľa a konkrétny stôl v databáze. Po zosnímaní sa hosťovi zobrazí niečo ako „e-shop“ so špeciálnym dizajnom a funkcionalitou pre gastronómiu. Premýšľa, tečú mu slinky a vytvára si objednávku... tú potvrdí a potom môže aj sledovať stav jej vybavenia. Povedzme v discokluboch, kde sa hneď platí, aj vytlačenie účtu. QR kód pri stole teda umožňuje hosťom viacero funkcií – zavolanie obsluhy, hodnotenie jedál a obsluhy, vyžiadanie účtu...
Objednávka hosťa sa ukáže obsluhe či v kuchyni, alebo sa hneď zavedie do jemu vytvoreného účtu?
Otvorený účet na stole je niečo ako platná rozpracovaná objednávka, do ktorej obsluha pridáva položky tak, ako si hostia priebežne objednávajú. Vytlačenie účtu - daňového dokladu a odpis zo skladu (ak sa spotreba eviduje) smie ovplyvňovať len obsluha. Hostia si môžu otvorený účet len pozerať, prípadne fotiť a hodnotiť jedlá alebo obsluhu.
Ak hosť potvrdí svoju objednávku, hneď sa o tom dozvie obsluha, hoci aj vibráciou a notifikáciou na Smart hodinkách, vibráciou a notifikáciou na mobile čašníka, zvukovou signalizáciou na pracovisku pri bare, no a samozrejme v aplikácii je neustále vidieť počet nových nespracovaných notifikácií (celkovo, v miestnosti, na stoloch).
V druhom kroku musí čašník zareagovať, pozrieť si obsah objednávky od stola. Môže objednávku potvrdiť, zamietnuť, zablokovať zariadenie a samozrejme obsah objednávky doplniť či upraviť pred jej potvrdením. Objednané položky sa pridajú do otvoreného účtu na konkrétnom stole. V tomto momente môže štandardne zareagovať tlačiareň objednávok v kuchyni – bonovačka, ak sa využíva. Tá sa tlačí len pri úprave otvoreného účtu, čo nepotvrdená objednávka hostí ešte nie je.
Kedy sa v skladových zásobách odpisuje tovar? Hneď pri objednaní, po vydaní alebo až po zaplatení?
Otvorený účet na stole má v systéme stále štatút rozpracovanej objednávky. Na záver sa vytvorí účet alebo dodací list. Tým sa objednávka – otvorený účet – vysporiada a vzniká daňový doklad. Ak sa využíva skladová evidencia, tento doklad zároveň vytvára skladové pohyby.
Ak teda obsluha necháva, napríklad, na stole mesiac otvorený účet na nejakú osobu a iba dohadzuje položky, toto nemá vplyv na skladovú evidenciu, je potrebné to priebežne vyúčtovávať, napríklad na dodací list. Zaplatenie nemá vplyv na skladovú evidenciu.
Kde sa nachádzajú údaje pre aplikáciu, má ich aj prevádzka na svojom hardvéri?
Služba iKelp POS Mobile by sa dala prirovnať k internetbankingu: podobne ako v dátovom centre banky sa údaje tiež nachádzajú v dátovom centre. Užívateľ ich nemá na svojom HW. Výnimku tvorí možnosť exportov, napríklad denné pohyby – PLU uzávierky, ktorú si užívateľ môže uložiť napríklad vo formáte Excel.
Klienti aplikácie sa vďaka prepracovanej stratégii dostupnosti, bezpečnosti, zálohovania a nepretržitej prevádzky nemusia báť straty alebo nedostupnosti údajov. Cieľom spoločnosti Abiset s.r.o. je korektné poskytovanie reštauračného systému, nie schovávanie údajov pred ich zákazníkmi.
QR kód slúži zároveň na prihlásenie sa do iKelp POS Mobile?
Nie, štandardne nie. Úlohou QR kódu je „obsahovať“ webovú adresu „e-shopu“ viazaného na danú prevádzku a daný stôl. Prihlásenie užívateľa sa dá riešiť facebookovým kontom, gmail kontom a inými štandardmi, ktoré má hosť alebo obsluha v mobile. Pre objednávanie alebo hodnotenie však netreba žiadnu autorizáciu. Hosť zosníma QR kód a získava tak dočasný bezpečnostný token.
Možnosti pre hosťa sú len rozšírením pôvodného softvéru pre zariadenia? Teda prvý kontakt so zariadením sa presunul od čašníka k hosťovi?
iKelp POS Mobile je komplexný systém, ktorý komunikuje s troma skupinami:
♣ obsluhou – čašníkmi, barmanmi, kuchármi (cez bonovačku) a manažérmi,
♣ hosťami pri stole
♣ hosťami na webe či facebooku
Prevádzkovateľ však nie je povinný využívať všetko. Môže sa pre aplikáciu iKelp POS Mobile rozhodnúť len na jednom pracovisku a nazvať to „dotyková pokladňa“ pri bare, loby bare, kaviarni... Aplikáciu môžu využívať čašníci na mobilnom zariadení (tablet/mobil/PDA) a nazvať to reštauračný systém s funkciou „mobilného čašníka“. A môžu, ale nemusia využívať funkcionalitu prepojenia s hosťami pomocou QR kódov, webu alebo facebooku. Pričom každá z jednotlivých funkcionalít sa ešte dá nastavovať či povoľovať. Napríklad hostia môžu zavolať obsluhu, ale nemusia mať prístup k možnosti objednávania, a pod.
Keď hosť vytvorí objednávku, smie ju stornovať?
Hosť nemá možnosť objednávku stornovať. Je to presne také isté, ako keď si hosť u čašníka objedná jedlo klasicky a čašník odíde od stola. Hosť ho musí dodatočne požiadať o zmenu –privolať čašníka mu pomôže funkcia „zavolanie obsluhy“.
Ako postupovať, ak sa niečo z ponuky minie?
Ak sa niektoré z menu už minie, obsluha príde k tabuli a „zotrie“ danú možnosť. V aplikácii iKelp POS Mobile majú jedlá a nápoje a obedové menu nastavenie dostupnosti. Obsluha jedným klikom zabezpečí, aby sa minuté jedlo či nápoj nezobrazovali hosťom. Ak má displej aj kuchár v kuchyni, môže to urobiť okamžite naložením poslednej porcie.
Ak máte akékoľvek doplňujúce otázky, radi vám ich bezplatne zodpovedia kvalifikovaní konzultanti výrobcu.
shp ©