Horúca linka

Do ktorej pozície v hoteli sa zamestnanci najťažšie hľadajú? Stále na pozíciu šéfkuchára !

Kúpeľné mestečko Bojnice s nádherným zámkom a ťahákom v podobe zoologickej záhrady nepatrí medzi „hluché“ miesta turistiky . Zároveň je na Hornej Nitre stále vysoká nezamestnanosť. Napriek tomu tam mnohí podnikatelia v hotelierstve a gastronómii majú stále problémy so zháňaním pracovníkov. „Nie je jednoduché nájsť, napríklad, dobrého šéfkuchára za prijateľných platobných podmienok. Aj keď momentálne u nás už tri a pol roka pracuje ten istý šéfkuchár ,“ generálna riaditeľka Best Western Plus hotela Belassi **** v Bojnichach Jana Hronská dodáva, že je problém nájsť aj tzv. druhého kuchára a hotelovo%20-%20šéfkuchárčašníka. Prichádza k nim veľa záujemcov, ale bez kvalifikácie alebo skoro so žiadnymi vedomosťami. V týchto pracovných zaradeniach panuje v hoteli najväčšia fluktuácia.

Špičkoví šéfkuchári sa ale tiež niekedy riadne zapotia, kým si nájdu prácu. Žiadajú totiž vysoké platy, atraktívne miesto pôsobiska, „vysoký“ štýl a meno zariadenia či drahé a dokonalé vybavenie kuchyne. Hľadajú si robotu v hladnom meste alebo centrách turistického ruchu. Tam hotely a reštaurácie núdzu o šéfkuchárov nemajú. Naozaj je ale iná situácia v závetrí turizmu. Riaditeľ hotela Clavis*** v Lučenci Ing. Jaroslav Tóth spomína, že sa mu tiež v hoteli najťažšie obsadzuje miesto kuchára a šéfkuchára. „Dôvody sú rôzne, ale predovšetkým ide o finančnú stránku. Kuchár zarobí niekoľkonásobne viac v susednom Rakúsku alebo hocikde v zahraničí než u nás.“

Riaditeľka členského hotela Historických hotelov Slovenska - Mikulášskej chaty*** v Demänovskej Doline - Ing. Veronika Kováčiková považuje čašníkov za najťažší personalistický oriešok: „Málo z nich ovláda aspoň angličtinu a celkovo nevedia komunikovať s hosťom.“

Rovnaké skúsenosti má aj riaditeľ wellness hotela Chopok**** v Jasnej Ing. Tomáš Kubica. Keďže SAD zrušil dopravu z niektorých oblastí okolo Liptovského Mikuláša, odišli mu dve chyžné. Náhradu za ne našiel rýchlo a ľahko. Dvaja čašníci sa však rozhodli pre prácu v Rakúsku a Anglicku... a vtedy nastal problém. Aj vinou toho, že nemôžu ponúknuť zamestnanecké ubytovanie, pritom však noví pracovníci musia spĺňať vysoké nároky hotela. Nie je však ľahké nájsť ani šikovnú recepčnú„ ak niektorá odchádza na materskú (ne)dovolenku. „V Jasnej nás znevýhodňuje ešte jedna okolnosť. Všetky hotely, ktoré pracujú v režime sezóna – mimosezóna, naberajú pred zimou zamestnancov takmer vo veľkom.“ Dodáva, že doteraz bola u nich v Chopku fluktuácia dlhodobo takmer nulová

No a pokiaľ ide o moje skúsenosti - najčastejšie ma oslovujete kvôli voľným sous chefom, teda kuchárom, ktorí sa neboja zodpovednosti, zároveň ich egu pozícia „dvojky“ ešte nevadí. Rekordne často však hľadáte dobrých čašníkov.

shp © 

Vaše ohlasy:

  „Aj v našom regióne vládne vysoká nezamestnanosť, Napriek tomu máme problém zamestnať ľudí, ktorí reálne chcú a vedia pracovať. Týka sa to aj školstva. V okolí pôsobí niekoľko hotelových škôl a aj napriek tomu máme problém s absolventmi. Na jednej strane opúšťajú školu s nízkou úrovňou teoretických znalostí z odborných predmetov a s minimálnou znalosťou cudzích jazykov. A na druhej strane sa minimum absolventov týchto odborných škôl venuje svojmu vyštudovanému oboru. Samozrejme, že myslím na pozície čašník a kuchár, s ktorými máme aj my problémy pri ich obsadzovaní,“ reaguje predsedkyňa predstavenstva hotela Amade Chateau***** vo Vrakúni Ing. Agáta Farkasová.

  „Plne sa stotožňujem s názormi hotelierov, že kuchári veľa pýtajú na naše pomery a  ich vedomosti resp. zručnosť a kvalita práce nezodpovedá ich finančným požiadavkám,“ píše riaditeľ hotela Regia*** v Bojniciach Jozef Žigo.


späť

Editoriál

Milí hotelieri a manažéri reštaurácii,

sonamožno vlastne ani netušíte, ako ste sa zrazu ocitli na stránke e-nšpirácií pre hotelový a reštauračný biznis. Skrátka, „vyššia moc“ to tak zariadila. Možno sa už nemohla pozerať na to, ako sa pomaly ale isto zamotávate do siete tzv. prevádzkovej slepoty. Ako denne riešite tisíc stále rovnakých problémov a ďalších tisíc, ktoré sa vynorili celkom nečakane a znenazdajky.

Pritom vám nemôžu neuniknúť novinky, ktoré sa v tomto biznise objavili – v prilákaní hosťa, v trendoch, smerovaní a úspechoch konkurencie. Veľmi dobre vás poznám. Však s mnohými som sa ako mediálna manažérka Zväzu hotelov a reštaurácií SR i ako novinárka, zaoberajúca sa dlhé roky hotelierstvom, cestovným ruchom a gastronómiou, stretávala. Osobne, telefonicky i mailami pod vlastnou „hlavičkou“.

Aj medzi hoteliermi – tak ako v každej inej brandži – sa nájdu ľudia, ktorí už „všetko vedia“, alebo lepšie povedané, nič už nepotrebujú vedieť. Ja ale za tie roky viem, že ich hviezdne pocity nemôžu byť viac vzdialené pravde... A že ich kariéra to napokon dokazuje.

Omnoho viac je ale tých, čo sa potešia každej novej informácii, čo chcú byť stále „na pulze dňa“ čo každý nový podnet dokážu premeniť na tvorivú inšpiráciu. Teda v prípade tejto stránky na e-nšpiráciu.

V mene hosťa ďakujem, že existujú a krôčulinkom ku krôčulinku posúvajú Slovensko na mape destinácií, ktoré sa oplatí navštíviť a ktorým sa svetové trendy hotelierstva a gastronómie nevyhýbajú.

Vaša

Soňa Hudecová-Podhorná

 

Ako „nakopnúť“ svojich kuchárov?

Rutina, stereotyp, priveľké ego či primalé skúsenosti, žiadna fantázia, nedostatok motivácie a ambícií, túžby napredovať,,, a už srdce domu, teda kuchyňa, tepe v čoraz pomalšom a nudnejšom rytme. Hostia kritizujú, sťažujú sa, ale predovšetkým vám odchádzajú na jedlo inam. Peniažky sa zbohdarma kotúľajú preč... A tak sa skúsený hotelier alebo manažér reštaurácie stará aj o občasné „výjazdy“ majstrov varešky ku konkurencii. Pozrieť sa na kulinárske nápady iných – od konceptu reštaurácie cez zostavenie jedálnych lístkov až po konečné aranžmán jedla a, samozrejme, úroveň obsluhy. Ja viem, náklady... najmä keď tam nechcete poslať len šéfkuchára, ale celý tím. A tak vám poradím siedmy ročník Zimného festivalu

6. 1. 2019 / Čítať viac

Už zháňate personál so znalosťou čínštiny?

Anglicky, nemecky, rusky, francúzsky, španielsky, taliansky ... žiadna jazyková znalosť vašich zamestnancov nie je na zahodenie. Zdá sa však, že na popredné miesta sa prebojuje aj čínština. Podľa štatistiky Bratislava Tourist Board-u sa totiž v roku 2018 stali najpočetnejšou skupinou návštevníkov hlavného mesta práve obyvatelia krajiny draka.

„Vnímame ich dlhodobo stúpajúci záujem o Bratislavu, pričom medziročne ich návštevy vzrástli o takmer 24 percent. Preto spolupráca s touroperátormi, cielená propagácia

20. 12. 2018 / Čítať viac

Stále riešite nedostatok personálu? Skúste duálne vzdelávanie!

Kvalita hotelových a reštauračných služieb stúpla. Pribudli desiatky nových zariadení, lepších, krajších, originálnejších... A máme aj viac hostí; v sezóne praskajú prevádzky vo švíkoch a veru by sa obsadila aj kotolňa ☺ Odborníci však upozorňujú, že cestovný ruch pôjde v kvalite a následne aj atraktivite nadol. Nebudeme mať dostatok personálu...

Podľa štatistík len tretina juniorov chce ostať pracovať v brandži. A ešte menej plánuje ostať na Slovensku. Pritom majú neprimerané nároky - veľa peňazí za málo práce alebo za

27. 9. 2018 / Čítať viac

Aj vy hľadáte personál ako povestnú ihlu v kope sena ?

Za deviatimi horami a deviatim dolinami... rozprestierala sa krajina zvaná Slovensko. Občas sa v nej nelogicky piesok lial a voda sypala (keď poslanci schvaľovali a ministerstvá navrhovali šibnuté legislatívne zmeny, rozšírenia zákonov a vyhlášok, košatenie pravidiel...).

No a ako to býva v mnohých príbehoch, aj tu občas stál v poli zámoček. Teda niekedy zámoček, inokedy business hotel, rezort, penzión, reštaurácia. A vo dverách človek v obleku alebo kostýmčeku, čo lákal okoloidúcich. Nie však hostí, čo by prišli hlavu zložiť na posteľ pod baldachýnom či plazmovou obrazovkou alebo zasadli za stôl k dobrému obedu. Lákali zamestnancov, čašníkov, kuchárov, chyžné, recepčných... do práce jednoduchej i zložitej,

7. 7. 2017 / Čítať viac

Účtujú si reštaurácie za obaly na jedlo?

 Podľa niektorých manažérov sa odnosný obal na jedlo nezmestí do ceny jedla. Iní tvrdia, že ak si dá hosť zabaliť celé jedlo a nekonzumuje ho v reštaurácii, ušetrí sa na umývaní riadu a ďalších súvisiacich nákladoch. Ďalší motivujú hosťa k jedeniu v reštaurácii a baleniu len zvyšku porcie.

 

 / Čítať viac

Informatórium

Grand hotel Bellevue**** V.Tatry

bellevue tatry - m_warhol 

Predošlého riaditeľa Viktora Kosmáka, ktorý vo funkcii pôsobil od roku 2011 a teraz zasadne v mestskom zastupiteľstve, nahradil Miroslav Warhol. Po práci v zahraničí na pozícii F&B managera sa šesť rokov staral o „sales“ hotela Bellevue. Plánuje pokračovať v rekonštrukcii izieb, rozšírení wellness centra o detský bazén i priestor balneo.

Thuries Academy

img_6313

Juraj Hruška, Vojto Artz, Jaroslav Hladík... a ďalších 150 slovenských kuchárov sa už môže pochváliť certifikátom Thuries Academy. Škola pre profesionálov otvorila už svoj 12. ročník – v kategóriách A, B, ale už aj C je . Zamestnávatelia z radov hotelov i reštaurácií oceňujú, že sa im tak s malými nákladmi vracia nielen majster modernejšej a zdravšej gastronómie, ale aj s efektívnejším prístupom k využitiu surovín a filozofiou zero waste i vyššou produktivitou práce.


Čo sa udialo v minulých rokoch


 

2013 – 2019 © Hotelovo.sk
Grafický dizajn a redakčný systém od firmy AlejTech, spol. s r.o.
Tvorba web stránok