Horúca linka

Účtujú si reštaurácie za obaly na jedlo?

Podľa niektorých manažérov sa odnosný obal na jedlo nezmestí do ceny jedla. Iní tvrdia, že ak si dá hosť zabaliť celé jedlo a nekonzumuje ho v reštaurácii, ušetrí sa na umývaní riadu a ďalších súvisiacich nákladoch. Ďalší motivujú hosťa k jedeniu v reštaurácii a baleniu len zvyšku porcie. Prečítajte si, ktorý z prístupov by Vás mohol inšpirovať... prípadne mi, prosím, napíšte svoje názory na hotelovo@mail.telekom.sk

                                                            ♠♠♠♠♠♠♠♠♠♠ 

Na výzvu podeliť sa so svojimi starosťami i skúsenosťami  reagovali v novembri 2017 z rodinnej Pizzerie Boston v Žarnovici. Tamojším problémom sa stalo (ne)účtovanie obalov o to viac, že rozvoz ponúkali konzumentom zadarmo. „Pri poskytovaní obalov zadarmo – a toto stanovisko nám SOI potvrdila v telefonickom rozhovore - sa celkom stratí motivácia, aby ľudia prišli do reštaurácie osobne a aby šetrili prírodu. Doteraz aspoň niektorí zákazníci používali vlastné obaly, teraz to už budú považovať za zbytočné,“ spolumajiteľka Iveta Bieleková má na mysli zákon, o ktorom bolo doteraz akosi ticho.

Jeho znenie – podľa vysvetlenia SOI – rozdeľuje poskytnutie obalu na dve situácie. Keď sa jedlo iba balí, zariadenie ho má poskytnúť bezplatne. Ak sa ale nádoba použije ako druhý „nosič“ jedla (teda napríklad pri nedojedení porcie), môže ho reštaurácia účtovať. Pretože reštaurácia už jeden „obal“, teda tanier, hosťovi poskytla. Svoju logiku to má, ale zato chýba logika faktu, že cena jedla, v ktorej budú musieť byť obaly zaúčtované, sa zvýši vlastne aj pre tých, čo jedlo jedia v reštaurácii z taniera…

A tu je niekoľko názorov spred dvoch rokov…

V hoteli Podhradie*** v Považskom Podhradí sa za obal na jedlo ocitne na účtenke suma 20 centov. Naopak, chlieb, ale aj cesnakový osúch či voda s citrónom sú pre hosťa zadarmo. „Ide o širší problém, pretože „strácame“ aj na iných veciach. Pri platbách kreditnou kartou ide o 2,5 – 3 percentá, pri American Express dokonca až o 5 percent,“ hovorí o dôvodoch, prečo za obaly účtujú, konateľ spoločnosti Ing. Pavol Baranec a dodáva, že najviac ich stoja gastrolístky – niektoré aj 6 percent. Zistil však, ako si niektorí kolegovia s touto vecou poradili – pri platbách v hotovosti dávajú zľavu 3 percentá a pri platbe kreditnými kartami takú istú prirážku. A nakupujú tovar za gastrolístky v obchodných systémoch. „Je to jeden z netransparentných sociálnych nástrojov,“ netají sa svojou nechuťou ku gastrolístkom.

Aj riaditeľku Villa Betula Resort*** v Liptovskej Sielnici Annu Brezinovú viac trápia iné straty (a za obaly na jedlo si v tamojšej reštaurácii nič neúčtujú):  „Keď hosť platobnou kartou platí aj miestne poplatky, my za to vlastne odovzdáme banke 1,5 – 5 percent, ale obci dáme plnú sumu.“

V hoteli Maxim*** vo Sv. Juri pri Bratislave si za obaly takisto  neúčtujú.

V kežmarskom penzióne Club*** si ho dajú zaplatiť vtedy, ak si hosť chce celé jedlo odniesť domov alebo do roboty. Keď je však na neho jedla priveľa a dá si iba zabaliť zvyšok, odnáša si škatuľu na jedlo grátis. To však môže závisieť aj od ceny konzumácie.

Trenčiansky hotel Grand*** účtuje podľa Michaely Slamkovej za obal 33 centov a takúto filozofiu uplatňujú  aj v hoteli Privilige**** v Košiciach. „Ak si klient praje zabaliť jedlo, účtujeme mu menu box. Je to dodatočný náklad pre reštauráciu a nie je zahrnutý v kalkulácii jedál. V službách a najmä v reštauráciách pracujeme na Slovensku v porovnaní s ostatnými krajinami Európy s nízkymi maržami, ale náklady máme rovnaké. Preto musíme zohľadniť aj náklad na menu box. Iná možnosť by bola zahrnúť ho do ceny jedál, takže by jedlo zdraželo,“ vysvetľuje F&B manažér Peter Bradáč.

shp ©

späť

Editoriál

Milí hotelieri a manažéri reštaurácii,

sonamožno vlastne ani netušíte, ako ste sa zrazu ocitli na stránke e-nšpirácií pre hotelový a reštauračný biznis. Skrátka, „vyššia moc“ to tak zariadila. Možno sa už nemohla pozerať na to, ako sa pomaly ale isto zamotávate do siete tzv. prevádzkovej slepoty. Ako denne riešite tisíc stále rovnakých problémov a ďalších tisíc, ktoré sa vynorili celkom nečakane a znenazdajky.

Pritom vám nemôžu neuniknúť novinky, ktoré sa v tomto biznise objavili – v prilákaní hosťa, v trendoch, smerovaní a úspechoch konkurencie. Veľmi dobre vás poznám. Však s mnohými som sa ako mediálna manažérka Zväzu hotelov a reštaurácií SR i ako novinárka, zaoberajúca sa dlhé roky hotelierstvom, cestovným ruchom a gastronómiou, stretávala. Osobne, telefonicky i mailami pod vlastnou „hlavičkou“.

Aj medzi hoteliermi – tak ako v každej inej brandži – sa nájdu ľudia, ktorí už „všetko vedia“, alebo lepšie povedané, nič už nepotrebujú vedieť. Ja ale za tie roky viem, že ich hviezdne pocity nemôžu byť viac vzdialené pravde... A že ich kariéra to napokon dokazuje.

Omnoho viac je ale tých, čo sa potešia každej novej informácii, čo chcú byť stále „na pulze dňa“ čo každý nový podnet dokážu premeniť na tvorivú inšpiráciu. Teda v prípade tejto stránky na e-nšpiráciu.

V mene hosťa ďakujem, že existujú a krôčulinkom ku krôčulinku posúvajú Slovensko na mape destinácií, ktoré sa oplatí navštíviť a ktorým sa svetové trendy hotelierstva a gastronómie nevyhýbajú.

Vaša

Soňa Hudecová-Podhorná

 

Čo aranžuje štvrtková Pravda? Veľkonočný stôl!

Už vyše šestnásť rokov sa čitatelia denníka tešia na piatkovú prílohu plnú receptov a gastronomických nápadov. Odkedy v nej varia šéfkuchári zvučného mena (svojho i reštaurácie, ktorú zastupujú), prináša inšpiráciu aj pre profesionálnu gastronómiu. Nemala by chýbať v knižnej polici žiadnej kuchyne, kuchára, šéfkuchára či F&B manažéra.

Veľká noc! Viac slov netreba a každý čo len trochu skúsený čitateľ (nevraviac o skalných fanúšikoch gastropríloh Pravdy) vie, že na stôl sa bude nosiť veľkonočné pohostenie. To je aj

5. 4. 2020 / Čítať viac

Aj váš hotel zíva prázdnotou?

Čo štatistika, to výborné čísla obsadenosti. Čo porada, to téma nedostatku personálu, ktorý potrebujete na zvládnutie toľkých hostí Momentálne sú tieto problémy minulosťou. Šírenie vírusu už pred niekoľkými týždňami rušilo jedno väčšie firemné podujatie za druhým. Kým u nás bol relatívny pokoj, zahraničným účastníkom eventov už nebolo dovolené cestovať...

13. 3. 2020 / Čítať viac

Aj vy závidíte Liptovu rekordné dva milióny hotelových nocí?

Rok 2019 prepisuje na Liptove rekordy cestovného ruchu. Podľa Štatistického úradu SR počet prenocovaní na Liptove po prvý raz prekročil hranicu dvoch miliónov, pričom nárast oproti roku 2018 bol takmer 16,5 percent. Návštevnosť medziročne narástla u zahraničných hostí o 8,6 percent, ale pri domácich o viac ako 21 percent, čo je viac ako celoslovenský priemer.

11. 3. 2020 / Čítať viac

Už ste vyhodili plastové obaly?

Zelený program, triedenie odpadu, recyklácia, udržateľnosť, zero waste... tieto pojmy si už začala osvojovať aj slovenská hotelová a reštauračná sféra. O to viac, že v hre je definitívny koniec používania jednorazových plastových pomôcok a obalov. Každý hotel, penzión, reštaurácia či cateringová firma je však „inde“. Inak sa správa eco friendly hotel Dália – pionier hotelovej ekolóie v Košiciach, ktorý má ekológiu už vo svojom prívlastku a inak hotel,

18. 11. 2019 / Čítať viac

Aj vy hľadáte personál ako povestnú ihlu v kope sena ?

Za deviatimi horami a deviatim dolinami... rozprestierala sa krajina zvaná Slovensko. Občas sa v nej nelogicky piesok lial a voda sypala (keď poslanci schvaľovali a ministerstvá navrhovali šibnuté legislatívne zmeny, rozšírenia zákonov a vyhlášok, košatenie pravidiel...).

No a ako to býva v mnohých príbehoch, aj tu občas stál v poli zámoček. Teda niekedy zámoček, inokedy business hotel, rezort, penzión, reštaurácia. A vo dverách človek v obleku alebo kostýmčeku, čo lákal okoloidúcich. Nie však hostí, čo by prišli hlavu zložiť na posteľ pod baldachýnom či plazmovou obrazovkou alebo zasadli za stôl k dobrému obedu. Lákali zamestnancov, čašníkov, kuchárov, chyžné, recepčných... do práce jednoduchej i zložitej,

 / Čítať viac

Informatórium

Mlyn u Anastázie Pohranice

mlyn u anastázie

V rodinnej reštaurácii nad rybníkom, špecializujúcej sa na svadby a oslavy, sa usilujú vyjsť v ústrety všetkým nevestám. Ako vraví majiteľka Anastázia Smrštíková, žiadna hostina zatiaľ zrušená nebola, len preložená na neskôr. Všetky termíny z marca až začiatku mája prekladáme tak, že svadbiť sa napokon bude aj počas ďalších dní v týždni. Teda nielen v piatky a soboty.“ Zatiaľ maľujú, natierajú, perú, prerábajú, čistia.

Hotel Regia*** Bojnice

regia bojnice

Stálica ubytovacej scény kúpeľného mestečka so 62 izbami a apartmánmi zamyká svoje brány. Prevádzkujúca spoločnosť vypovedala zmluvu s prenajímateľom budovy a prepustila zamestnancov. „Príspevok od štátu nám nepomôže, keď nevieme zaplatiť odvody, energie ani nájomné. Nepodarilo sa nám dosiahnuť jeho odpustenie, ba ani zníženie,“ vysvetlil tento krok riaditeľ Jozef Žigo.

Hotel Zochova chata**** Modra-Harmónia

zochova chata - ext 2 

Hostí chcú privítať v krajšom hoteli, a tak sa rozhodli využiť čas a naplánovať si sanitárne dni. Podľa výkonného riaditeľa Nenada Smilajkova sa v hoteli intenzívne upratuje, opravuje, skrášľuje. Vzhľadom na umiestnenie hotela rozvoz jedla neriešia: „Príspevok od štátu nám tiež pomôže, aby sme zamestnancov nemuseli prepúšťať.“

Hotel*** Sorea SNP

sorea snp dd ext

Pri hoteli v Demänovskej Doline vyrástol wellness Euphoria s bazénmi a vodnými atrakciami pre dospelých i deti, s parnou aromasaunou, infrasaunou carbo a dvoma suchými saunami , Kneippovým šliapacím kúpeľom, hydromasážnou vaňou, rôznymi druhmi masáží a ďalších procedúr i s fittness centrom.

 ♣ Hotel FIS Jasná****

fis jasná ext zima 2 

Už štvrtý raz po sebe sa v celosvetovej súťaži World Ski Awards stal najlepším lyžiarskym boutique hotelom na Slovensku. Riaditeľku Luciu Švecovú teší, že sa tak ocitol „v jednom vreci“ s najlepším lyžiarskym hotelom Stein Eriksen Lodge Deer Valley v Spojených štátoch a najlepším butikovým hotelom Ki Niseko v Japonsku- Jeho atraktivitu zvyšuje aj fakt, že je najvyššie položeným hotelom v stredisku Jasná, tiež oceneným v tejto prestížnej súťaži.
 

Vienna House Easy*** Bratislava

vienna house easy ba

Po krátkom pôsobení Rumuna Georga Rosu v riaditeľskej pozícii sa na toto miesto vrátila Lucia Arbetová. Výzvu oživiť ruch v obnovenom hoteli neďaleko letiska prijala po tom, čo Vienna House Dvořák**** v Karlových Varoch kúpili iní vlastníci. Ten totiž – v rámci „vnútorných pohybov“ rakúskej siete - riadila od júna 2016.
 

♣ Liptovská hviezda

liptovská hviezda 18
Do tohto ročníka „mystery shopping“ sa zapojilo 14 reštaurácií a 5 kaviarní z Liptovského Mikuláša, Ružomberka a Demänovskej Doliny. Organizácia Region Liptov pritom oslovila 67 zariadení; z nich si však menej než tretina trúfla nechať preveriť kvalitu svojich služieb. Tentoraz však nezávislá spoločnosť hodnotí prevádzky až dvakrát – v zimnej a potom v letnej sezóne.

♣ Greenfood Restaurant Senec

greenfood pekáreň 2 

Značka sa presťahovala z Ratnoviec do rodného mesta jedného z majiteľov – Tibora Samaranského (vpr.). Spolu s Martinom Maslančíkom ju však z reštauračnej gastronómie pretransformovali na pekáreň, zaoberajúcu sa najmä kváskovým chlebom. K pôvodným siedmim druhom napr. pohánkovému, špaldovému alebo chlebu z pivného sladu., postupne pribúdajú ďalšie. Klasická gastronómia má momentálne podobu cateringu a poradenstva.
 

♣ International**** Veľká Lomnica

international vl bež trate

Z podtatranského golfového hotela pri areáli Black Stork sa v tomto ročnom období stáva lyžiarsky. V tejto zimnej sezóne však upravila a udržiava spoločnosť Golf International vyše 10 km bežeckých tratí ešte skôr než zvyčajne – už od Vianoc. Hostia – rekreační bežkári na ne majú bezplatný vstup. Trate sa stanú aj dejiskom tradičných februárových bežkárskych pretekov či Balónovej fiesty.

Grand hotel Bellevue**** V.Tatry

bellevue tatry - m_warhol 

Predošlého riaditeľa Viktora Kosmáka, ktorý vo funkcii pôsobil od roku 2011 a teraz zasadne v mestskom zastupiteľstve, nahradil Miroslav Warhol. Po práci v zahraničí na pozícii F&B managera sa šesť rokov staral o „sales“ hotela Bellevue. Plánuje pokračovať v rekonštrukcii izieb, rozšírení wellness centra o detský bazén i priestor balneo.

Thuries Academy

img_6313

Juraj Hruška, Vojto Artz, Jaroslav Hladík... a ďalších 150 slovenských kuchárov sa už môže pochváliť certifikátom Thuries Academy. Škola pre profesionálov otvorila už svoj 12. ročník – v kategóriách A, B, ale už aj C je . Zamestnávatelia z radov hotelov i reštaurácií oceňujú, že sa im tak s malými nákladmi vracia nielen majster modernejšej a zdravšej gastronómie, ale aj s efektívnejším prístupom k využitiu surovín a filozofiou zero waste i vyššou produktivitou práce.


Čo sa udialo v minulých rokoch


 

2013 – 2020 © Hotelovo.sk
Grafický dizajn a redakčný systém od firmy AlejTech, spol. s r.o.
Tvorba web stránok