Horúca linka

Účtujú si reštaurácie za obaly na jedlo?

Podľa niektorých manažérov sa odnosný obal na jedlo nezmestí do ceny jedla. Iní tvrdia, že ak si dá hosť zabaliť celé jedlo a nekonzumuje ho v reštaurácii, ušetrí sa na umývaní riadu a ďalších súvisiacich nákladoch. Ďalší motivujú hosťa k jedeniu v reštaurácii a baleniu len zvyšku porcie. Prečítajte si, ktorý z prístupov by Vás mohol inšpirovať... prípadne mi, prosím, napíšte svoje názory na hotelovo@mail.telekom.sk

                                                            ♠♠♠♠♠♠♠♠♠♠ 

Na výzvu podeliť sa so svojimi starosťami i skúsenosťami  reagovali v novembri 2017 z rodinnej Pizzerie Boston v Žarnovici. Tamojším problémom sa stalo (ne)účtovanie obalov o to viac, že rozvoz ponúkali konzumentom zadarmo. „Pri poskytovaní obalov zadarmo – a toto stanovisko nám SOI potvrdila v telefonickom rozhovore - sa celkom stratí motivácia, aby ľudia prišli do reštaurácie osobne a aby šetrili prírodu. Doteraz aspoň niektorí zákazníci používali vlastné obaly, teraz to už budú považovať za zbytočné,“ spolumajiteľka Iveta Bieleková má na mysli zákon, o ktorom bolo doteraz akosi ticho.

Jeho znenie – podľa vysvetlenia SOI – rozdeľuje poskytnutie obalu na dve situácie. Keď sa jedlo iba balí, zariadenie ho má poskytnúť bezplatne. Ak sa ale nádoba použije ako druhý „nosič“ jedla (teda napríklad pri nedojedení porcie), môže ho reštaurácia účtovať. Pretože reštaurácia už jeden „obal“, teda tanier, hosťovi poskytla. Svoju logiku to má, ale zato chýba logika faktu, že cena jedla, v ktorej budú musieť byť obaly zaúčtované, sa zvýši vlastne aj pre tých, čo jedlo jedia v reštaurácii z taniera…

A tu je niekoľko názorov spred dvoch rokov…

V hoteli Podhradie*** v Považskom Podhradí sa za obal na jedlo ocitne na účtenke suma 20 centov. Naopak, chlieb, ale aj cesnakový osúch či voda s citrónom sú pre hosťa zadarmo. „Ide o širší problém, pretože „strácame“ aj na iných veciach. Pri platbách kreditnou kartou ide o 2,5 – 3 percentá, pri American Express dokonca až o 5 percent,“ hovorí o dôvodoch, prečo za obaly účtujú, konateľ spoločnosti Ing. Pavol Baranec a dodáva, že najviac ich stoja gastrolístky – niektoré aj 6 percent. Zistil však, ako si niektorí kolegovia s touto vecou poradili – pri platbách v hotovosti dávajú zľavu 3 percentá a pri platbe kreditnými kartami takú istú prirážku. A nakupujú tovar za gastrolístky v obchodných systémoch. „Je to jeden z netransparentných sociálnych nástrojov,“ netají sa svojou nechuťou ku gastrolístkom.

Aj riaditeľku Villa Betula Resort*** v Liptovskej Sielnici Annu Brezinovú viac trápia iné straty (a za obaly na jedlo si v tamojšej reštaurácii nič neúčtujú):  „Keď hosť platobnou kartou platí aj miestne poplatky, my za to vlastne odovzdáme banke 1,5 – 5 percent, ale obci dáme plnú sumu.“

V hoteli Maxim*** vo Sv. Juri pri Bratislave si za obaly takisto  neúčtujú.

V kežmarskom penzióne Club*** si ho dajú zaplatiť vtedy, ak si hosť chce celé jedlo odniesť domov alebo do roboty. Keď je však na neho jedla priveľa a dá si iba zabaliť zvyšok, odnáša si škatuľu na jedlo grátis. To však môže závisieť aj od ceny konzumácie.

Trenčiansky hotel Grand*** účtuje podľa Michaely Slamkovej za obal 33 centov a takúto filozofiu uplatňujú  aj v hoteli Privilige**** v Košiciach. „Ak si klient praje zabaliť jedlo, účtujeme mu menu box. Je to dodatočný náklad pre reštauráciu a nie je zahrnutý v kalkulácii jedál. V službách a najmä v reštauráciách pracujeme na Slovensku v porovnaní s ostatnými krajinami Európy s nízkymi maržami, ale náklady máme rovnaké. Preto musíme zohľadniť aj náklad na menu box. Iná možnosť by bola zahrnúť ho do ceny jedál, takže by jedlo zdraželo,“ vysvetľuje F&B manažér Peter Bradáč.

shp ©

späť

Editoriál

Milí hotelieri a manažéri reštaurácii,

sonamožno vlastne ani netušíte, ako ste sa zrazu ocitli na stránke e-nšpirácií pre hotelový a reštauračný biznis. Skrátka, „vyššia moc“ to tak zariadila. Možno sa už nemohla pozerať na to, ako sa pomaly ale isto zamotávate do siete tzv. prevádzkovej slepoty. Ako denne riešite tisíc stále rovnakých problémov a ďalších tisíc, ktoré sa vynorili celkom nečakane a znenazdajky.

Pritom vám nemôžu neuniknúť novinky, ktoré sa v tomto biznise objavili – v prilákaní hosťa, v trendoch, smerovaní a úspechoch konkurencie. Veľmi dobre vás poznám. Však s mnohými som sa ako mediálna manažérka Zväzu hotelov a reštaurácií SR i ako novinárka, zaoberajúca sa dlhé roky hotelierstvom, cestovným ruchom a gastronómiou, stretávala. Osobne, telefonicky i mailami pod vlastnou „hlavičkou“.

Aj medzi hoteliermi – tak ako v každej inej brandži – sa nájdu ľudia, ktorí už „všetko vedia“, alebo lepšie povedané, nič už nepotrebujú vedieť. Ja ale za tie roky viem, že ich hviezdne pocity nemôžu byť viac vzdialené pravde... A že ich kariéra to napokon dokazuje.

Omnoho viac je ale tých, čo sa potešia každej novej informácii, čo chcú byť stále „na pulze dňa“ čo každý nový podnet dokážu premeniť na tvorivú inšpiráciu. Teda v prípade tejto stránky na e-nšpiráciu.

V mene hosťa ďakujem, že existujú a krôčulinkom ku krôčulinku posúvajú Slovensko na mape destinácií, ktoré sa oplatí navštíviť a ktorým sa svetové trendy hotelierstva a gastronómie nevyhýbajú.

Vaša

Soňa Hudecová-Podhorná

 

Dávate si pozor na neplatičov? V tomto roku ich bude viac.

Stačí zopár neplatičov a už to ide ako lavína. Neplatia vám, nuž ani vy nemáte z čoho zaplatiť dodávateľov tovaru, insourcované a servisné služby, mzdy zamestnancov, dane a poplatky... A nielen to. Zlý chýr sa po malom Slovensku roznesie veľmi rýchlo. Každá event agentúra, každá firma sa bojí organizovať podujatie v zariadení, ktorému hrozí nedostatok kvalitných potravín či fungujúcej konferenčnej techniky. Veď dodávatelia kašlú na vašu druhotnú platobnú neschopnosť a jednoducho sa vám oblúkom vyhnú.

tomto roku to bude horšie a vám neostane nič iné, len si vašich klientov viac preverovať a celkovo neplateniu predchádzať. Radšej objednávku oželieť, než s ňou mať náklady a potom

18. 2. 2019 / Čítať viac

Už zháňate ľudí so znalosťou čínštiny?

Anglicky, nemecky, rusky, francúzsky, španielsky, taliansky ... žiadna jazyková znalosť vašich zamestnancov nie je na zahodenie. Zdá sa však, že na popredné miesta sa prebojuje aj čínština. Podľa štatistiky Bratislava Tourist Board-u sa totiž v roku 2018 stali najpočetnejšou skupinou návštevníkov hlavného mesta práve obyvatelia krajiny draka.

„Vnímame ich dlhodobo stúpajúci záujem o Bratislavu, pričom medziročne ich návštevy vzrástli o takmer 24 percent. Preto spolupráca s touroperátormi, cielená propagácia

20. 12. 2018 / Čítať viac

Aj vy hľadáte personál ako povestnú ihlu v kope sena ?

Za deviatimi horami a deviatim dolinami... rozprestierala sa krajina zvaná Slovensko. Občas sa v nej nelogicky piesok lial a voda sypala (keď poslanci schvaľovali a ministerstvá navrhovali šibnuté legislatívne zmeny, rozšírenia zákonov a vyhlášok, košatenie pravidiel...).

No a ako to býva v mnohých príbehoch, aj tu občas stál v poli zámoček. Teda niekedy zámoček, inokedy business hotel, rezort, penzión, reštaurácia. A vo dverách človek v obleku alebo kostýmčeku, čo lákal okoloidúcich. Nie však hostí, čo by prišli hlavu zložiť na posteľ pod baldachýnom či plazmovou obrazovkou alebo zasadli za stôl k dobrému obedu. Lákali zamestnancov, čašníkov, kuchárov, chyžné, recepčných... do práce jednoduchej i zložitej,

 / Čítať viac

Informatórium

Vienna House Easy*** Bratislava

vienna house easy ba

Po krátkom pôsobení Rumuna Georga Rosu v riaditeľskej pozícii sa na toto miesto vrátila Lucia Arbetová. Výzvu oživiť ruch v obnovenom hoteli neďaleko letiska prijala po tom, čo Vienna House Dvořák**** v Karlových Varoch kúpili iní vlastníci. Ten totiž – v rámci „vnútorných pohybov“ rakúskej siete - riadila od júna 2016.
 

♣ Liptovská hviezda

liptovská hviezda 18
Do tohto ročníka „mystery shopping“ sa zapojilo 14 reštaurácií a 5 kaviarní z Liptovského Mikuláša, Ružomberka a Demänovskej Doliny. Organizácia Region Liptov pritom oslovila 67 zariadení; z nich si však menej než tretina trúfla nechať preveriť kvalitu svojich služieb. Tentoraz však nezávislá spoločnosť hodnotí prevádzky až dvakrát – v zimnej a potom v letnej sezóne.

♣ Greenfood Restaurant Senec

greenfood pekáreň 2 

Značka sa presťahovala z Ratnoviec do rodného mesta jedného z majiteľov – Tibora Samaranského (vpr.). Spolu s Martinom Maslančíkom ju však z reštauračnej gastronómie pretransformovali na pekáreň, zaoberajúcu sa najmä kváskovým chlebom. K pôvodným siedmim druhom napr. pohánkovému, špaldovému alebo chlebu z pivného sladu., postupne pribúdajú ďalšie. Klasická gastronómia má momentálne podobu cateringu a poradenstva.
 

♣ International**** Veľká Lomnica

international vl bež trate

Z podtatranského golfového hotela pri areáli Black Stork sa v tomto ročnom období stáva lyžiarsky. V tejto zimnej sezóne však upravila a udržiava spoločnosť Golf International vyše 10 km bežeckých tratí ešte skôr než zvyčajne – už od Vianoc. Hostia – rekreační bežkári na ne majú bezplatný vstup. Trate sa stanú aj dejiskom tradičných februárových bežkárskych pretekov či Balónovej fiesty.

Grand hotel Bellevue**** V.Tatry

bellevue tatry - m_warhol 

Predošlého riaditeľa Viktora Kosmáka, ktorý vo funkcii pôsobil od roku 2011 a teraz zasadne v mestskom zastupiteľstve, nahradil Miroslav Warhol. Po práci v zahraničí na pozícii F&B managera sa šesť rokov staral o „sales“ hotela Bellevue. Plánuje pokračovať v rekonštrukcii izieb, rozšírení wellness centra o detský bazén i priestor balneo.

Thuries Academy

img_6313

Juraj Hruška, Vojto Artz, Jaroslav Hladík... a ďalších 150 slovenských kuchárov sa už môže pochváliť certifikátom Thuries Academy. Škola pre profesionálov otvorila už svoj 12. ročník – v kategóriách A, B, ale už aj C je . Zamestnávatelia z radov hotelov i reštaurácií oceňujú, že sa im tak s malými nákladmi vracia nielen majster modernejšej a zdravšej gastronómie, ale aj s efektívnejším prístupom k využitiu surovín a filozofiou zero waste i vyššou produktivitou práce.


Čo sa udialo v minulých rokoch


 

2013 – 2019 © Hotelovo.sk
Grafický dizajn a redakčný systém od firmy AlejTech, spol. s r.o.
Tvorba web stránok