Horúca linka

HORÚCA LINKA je tu na to, aby rozobrala tie najaktuálnejšie záležitosti. Aby poradila, resp. aby si manažéri poradili navzájom. Právne rady sú pri dodržiavaní predpisov nevyhnutné. Niekedy je však omnoho prospešnejšie a najmä praktickejšie pozrieť sa na to, ako veci riešia vaši kolegovia a ich pohľad aplikovať na vlastné zariadenie.  
1

Ja som Lipták, kto je viac? Nuž hosť, čo sa zaslúžil o 1,8 mil prenocovaní!

 Región Liptov pred rokom oslavoval 4,5-percentný nárast obsadenosti, takže Vysokým Tatrám šliape pomaly na päty. Čísla za minulý rok ho potešili ešte viac; počet prenocovaní totiž medziročne podrástol až o 6,67 percent na 1 719 368 a počet návštevníkov „vyskočil“ až o 7,75 percent. Zaslúžili sa o to aj zahraniční návštevníci; prišlo ich o trochu viac než rok predtým. Aj keď najvyšší podiel - 65 percent stále patrí Slovákom.

Dávate si pozor na neplatičov? V tomto roku ich bude viac.

Stačí zopár neplatičov a už to ide ako lavína. Neplatia vám, nuž ani vy nemáte z čoho zaplatiť dodávateľov tovaru, insourcované a servisné služby, mzdy zamestnancov, dane a poplatky... A nielen to. Zlý chýr sa po malom Slovensku roznesie veľmi rýchlo. Každá event agentúra, každá firma sa bojí organizovať podujatie v zariadení, ktorému hrozí nedostatok kvalitných potravín či fungujúcej konferenčnej techniky. Veď dodávatelia kašlú na vašu druhotnú platobnú neschopnosť a jednoducho sa vám oblúkom vyhnú.

tomto roku to bude horšie a vám neostane nič iné, len si vašich klientov viac preverovať a celkovo neplateniu predchádzať. Radšej objednávku oželieť, než s ňou mať náklady a potom

Ako „nakopnúť“ svojich kuchárov?

Rutina, stereotyp, priveľké ego či primalé skúsenosti, žiadna fantázia, nedostatok motivácie a ambícií, túžby napredovať,,, a už srdce domu, teda kuchyňa, tepe v čoraz pomalšom a nudnejšom rytme. Hostia kritizujú, sťažujú sa, ale predovšetkým vám odchádzajú na jedlo inam. Peniažky sa zbohdarma kotúľajú preč... A tak sa skúsený hotelier alebo manažér reštaurácie stará aj o občasné „výjazdy“ majstrov varešky ku konkurencii. Pozrieť sa na kulinárske nápady iných – od konceptu reštaurácie cez zostavenie jedálnych lístkov až po konečné aranžmán jedla a, samozrejme, úroveň obsluhy. Ja viem, náklady... najmä keď tam nechcete poslať len šéfkuchára, ale celý tím. A tak vám poradím siedmy ročník Zimného festivalu

Udialo sa na ho-re-ca scéne - Informatórium archív

Na západnom fronte nič nového, zato na hotelovej a reštauračnej scéne sa stále niečo deje. Prečítajte si, čím žila v minulých rokoch…

Nepošlete svojho šéfa kuchyne na (cenovo príjemnú) špionáž?

Neraz si povzdychnete, aké má ten váš šéfkuchár obrovské ego. A nie a nie počúvať iných – ani prevádzkara, ani F&B managera, ani vás ako svojho riaditeľa či riaditeľku, ba dokonca ho nezaujíma ani názor majiteľov či hostí. V tej chvíli by ste ho niekam poslali... samozrejme, mám na mysli slušný cieľ ☺, teda, povedzme, na stáž u skúsenejších. Možno oni by ho vedeli naučiť ako neľpieť na rokmi vyskúšanom stereotype alebo naopak na rozumu a chuti

Neochorejú hotely z prievanu na manažérskych stoličkách?

Možno ešte nikdy nebolo na hotelovej a reštauračnej scéne tak rušno ako v poslednom roku.
Fluktuácia nepanuje len na nižších postoch, ale aj na postoch manažmentu. Riaditelia prichádzajú a odchádzajú, čoraz častejšie sa dostávajú do kolízie s majiteľmi. Hotel alebo reštaurácia s pôvodnou ambíciou poskytovať komfort obchodným partnerom, s ktorými majitelia spolupracujú pri inom biznise, má zrazu plniť silno komerčné ciele. Bez rozumného zhodnotenia trhu, personálneho zázemia, špecifík regiónu... Nuž nečudo, že si manažment a vlastník nerozumejú a riaditeľ sa za krátky čas posunie „o dom ďalej“.

Ako prekonávať prevádzkovú slepotu? Hoci aj cez Hospitality & Tourism Summit!

Ako zlákať hosťa? Ako mu pripraviť zážitok, na ktorý zareaguje? Ako spolupracovať s ostatnými subjektmi turizmu pri tvorbe komplexného programu návštevníka? Čo urobiť preto, aby sa vaše zariadenie nestalo len migračným uzlom ale vyhľadávaným zamestnávateľom? A ako motivovať lojálnych a rozlúčiť sa s lemplami? Čím spacifikovať „nasr...“hosťa, akým jazykom s ním hovoriť?

Prečo, kto, ako, za čo, koľko, o čom... a kopa ďalších opytovacích zámen odznela na Hospitality & Tourism Summit v Bratislave. Stretli sa na ňom aj hotelieri zvučného mena;

Nezabúdate na dobre zamierené internetové promo ?

Množstvo hotelového merkantilu či ponúk v miestnych inzertných novinách, hodiny strávené nad sloganmi a grafikou... a efekt ako Janko Hraško. Nuž a lepšie to už asi nebude. Z prieskumu SACR, ktorého sa od leta do jesene zúčastnilo 2 426 respondentov, totiž vyplýva, že starým informačných nosičom odzváňa(ak už neodzvonilo).
Až 83 percent Slovákov označilo za hlavný zdroj informácií pri výbere dovolenky internet. Nasledujú odporúčania známych a recenzie (41 %), televízia (14 %), katalógy cestovných

Radi si v zime poplačete nad mŕtvou reštauráciou ?

Počas jarných gastronomických festivalov prichádzajú reštaurácie za svojimi hosťami. Alebo lepšie povedané, obe zúčastnené strany prichádzajú na určené miesto, aby sa tam zviditeľnili a tí druhí zase ochutnávali. Zimný festival jedla (ZFJ) od 13. januára do 15. Februára 2017, ktorý spoločnosť Gurmán na Slovensku organizuje už po piaty raz, má inú úlohu - pritiahnuť hosťa do kamenných reštaurácií. A to práve v období, ktoré síce svojim počasím (i fašiangovým veselím) praje veľkorysejšej konzumácii, ale vo všeobecnosti sa považuje za umierajúce

Čakáte dlho na zaplatenie faktúr?

Neskoré uhrádzanie faktúr, v tom najhoršom prípade úplne nezaplatenie. Aj vo sfére ho-re-ca tak vznikajú diery v cash flow, zariadenia nemajú dostatok peňazí na svoje fungovanie, výplaty zamestnancom meškajú a nadobúdajú rôzne ilegálne formy. A to často len preto, že si reštaurácie a hotely nevedia dať rady s dlžníkmi...
Podľa vlaňajšej reprezentatívnej EOS štúdie „European Payment Practices“, zostavenej na základe odpovedí 2 800 respondentov

1

Editoriál

Milí hotelieri a manažéri reštaurácii,

sonamožno vlastne ani netušíte, ako ste sa zrazu ocitli na stránke e-nšpirácií pre hotelový a reštauračný biznis. Skrátka, „vyššia moc“ to tak zariadila. Možno sa už nemohla pozerať na to, ako sa pomaly ale isto zamotávate do siete tzv. prevádzkovej slepoty. Ako denne riešite tisíc stále rovnakých problémov a ďalších tisíc, ktoré sa vynorili celkom nečakane a znenazdajky.

Pritom vám nemôžu neuniknúť novinky, ktoré sa v tomto biznise objavili – v prilákaní hosťa, v trendoch, smerovaní a úspechoch konkurencie. Veľmi dobre vás poznám. Však s mnohými som sa ako mediálna manažérka Zväzu hotelov a reštaurácií SR i ako novinárka, zaoberajúca sa dlhé roky hotelierstvom, cestovným ruchom a gastronómiou, stretávala. Osobne, telefonicky i mailami pod vlastnou „hlavičkou“.

Aj medzi hoteliermi – tak ako v každej inej brandži – sa nájdu ľudia, ktorí už „všetko vedia“, alebo lepšie povedané, nič už nepotrebujú vedieť. Ja ale za tie roky viem, že ich hviezdne pocity nemôžu byť viac vzdialené pravde... A že ich kariéra to napokon dokazuje.

Omnoho viac je ale tých, čo sa potešia každej novej informácii, čo chcú byť stále „na pulze dňa“ čo každý nový podnet dokážu premeniť na tvorivú inšpiráciu. Teda v prípade tejto stránky na e-nšpiráciu.

V mene hosťa ďakujem, že existujú a krôčulinkom ku krôčulinku posúvajú Slovensko na mape destinácií, ktoré sa oplatí navštíviť a ktorým sa svetové trendy hotelierstva a gastronómie nevyhýbajú.

Vaša

Soňa Hudecová-Podhorná

 

Dávate si pozor na neplatičov? V tomto roku ich bude viac.

Stačí zopár neplatičov a už to ide ako lavína. Neplatia vám, nuž ani vy nemáte z čoho zaplatiť dodávateľov tovaru, insourcované a servisné služby, mzdy zamestnancov, dane a poplatky... A nielen to. Zlý chýr sa po malom Slovensku roznesie veľmi rýchlo. Každá event agentúra, každá firma sa bojí organizovať podujatie v zariadení, ktorému hrozí nedostatok kvalitných potravín či fungujúcej konferenčnej techniky. Veď dodávatelia kašlú na vašu druhotnú platobnú neschopnosť a jednoducho sa vám oblúkom vyhnú.

tomto roku to bude horšie a vám neostane nič iné, len si vašich klientov viac preverovať a celkovo neplateniu predchádzať. Radšej objednávku oželieť, než s ňou mať náklady a potom

18. 2. 2019 / Čítať viac

Už zháňate ľudí so znalosťou čínštiny?

Anglicky, nemecky, rusky, francúzsky, španielsky, taliansky ... žiadna jazyková znalosť vašich zamestnancov nie je na zahodenie. Zdá sa však, že na popredné miesta sa prebojuje aj čínština. Podľa štatistiky Bratislava Tourist Board-u sa totiž v roku 2018 stali najpočetnejšou skupinou návštevníkov hlavného mesta práve obyvatelia krajiny draka.

„Vnímame ich dlhodobo stúpajúci záujem o Bratislavu, pričom medziročne ich návštevy vzrástli o takmer 24 percent. Preto spolupráca s touroperátormi, cielená propagácia

20. 12. 2018 / Čítať viac

Aj vy hľadáte personál ako povestnú ihlu v kope sena ?

Za deviatimi horami a deviatim dolinami... rozprestierala sa krajina zvaná Slovensko. Občas sa v nej nelogicky piesok lial a voda sypala (keď poslanci schvaľovali a ministerstvá navrhovali šibnuté legislatívne zmeny, rozšírenia zákonov a vyhlášok, košatenie pravidiel...).

No a ako to býva v mnohých príbehoch, aj tu občas stál v poli zámoček. Teda niekedy zámoček, inokedy business hotel, rezort, penzión, reštaurácia. A vo dverách človek v obleku alebo kostýmčeku, čo lákal okoloidúcich. Nie však hostí, čo by prišli hlavu zložiť na posteľ pod baldachýnom či plazmovou obrazovkou alebo zasadli za stôl k dobrému obedu. Lákali zamestnancov, čašníkov, kuchárov, chyžné, recepčných... do práce jednoduchej i zložitej,

 / Čítať viac

Informatórium

Vienna House Easy*** Bratislava

vienna house easy ba

Po krátkom pôsobení Rumuna Georga Rosu v riaditeľskej pozícii sa na toto miesto vrátila Lucia Arbetová. Výzvu oživiť ruch v obnovenom hoteli neďaleko letiska prijala po tom, čo Vienna House Dvořák**** v Karlových Varoch kúpili iní vlastníci. Ten totiž – v rámci „vnútorných pohybov“ rakúskej siete - riadila od júna 2016.
 

♣ Liptovská hviezda

liptovská hviezda 18
Do tohto ročníka „mystery shopping“ sa zapojilo 14 reštaurácií a 5 kaviarní z Liptovského Mikuláša, Ružomberka a Demänovskej Doliny. Organizácia Region Liptov pritom oslovila 67 zariadení; z nich si však menej než tretina trúfla nechať preveriť kvalitu svojich služieb. Tentoraz však nezávislá spoločnosť hodnotí prevádzky až dvakrát – v zimnej a potom v letnej sezóne.

♣ Greenfood Restaurant Senec

greenfood pekáreň 2 

Značka sa presťahovala z Ratnoviec do rodného mesta jedného z majiteľov – Tibora Samaranského (vpr.). Spolu s Martinom Maslančíkom ju však z reštauračnej gastronómie pretransformovali na pekáreň, zaoberajúcu sa najmä kváskovým chlebom. K pôvodným siedmim druhom napr. pohánkovému, špaldovému alebo chlebu z pivného sladu., postupne pribúdajú ďalšie. Klasická gastronómia má momentálne podobu cateringu a poradenstva.
 

♣ International**** Veľká Lomnica

international vl bež trate

Z podtatranského golfového hotela pri areáli Black Stork sa v tomto ročnom období stáva lyžiarsky. V tejto zimnej sezóne však upravila a udržiava spoločnosť Golf International vyše 10 km bežeckých tratí ešte skôr než zvyčajne – už od Vianoc. Hostia – rekreační bežkári na ne majú bezplatný vstup. Trate sa stanú aj dejiskom tradičných februárových bežkárskych pretekov či Balónovej fiesty.

Grand hotel Bellevue**** V.Tatry

bellevue tatry - m_warhol 

Predošlého riaditeľa Viktora Kosmáka, ktorý vo funkcii pôsobil od roku 2011 a teraz zasadne v mestskom zastupiteľstve, nahradil Miroslav Warhol. Po práci v zahraničí na pozícii F&B managera sa šesť rokov staral o „sales“ hotela Bellevue. Plánuje pokračovať v rekonštrukcii izieb, rozšírení wellness centra o detský bazén i priestor balneo.

Thuries Academy

img_6313

Juraj Hruška, Vojto Artz, Jaroslav Hladík... a ďalších 150 slovenských kuchárov sa už môže pochváliť certifikátom Thuries Academy. Škola pre profesionálov otvorila už svoj 12. ročník – v kategóriách A, B, ale už aj C je . Zamestnávatelia z radov hotelov i reštaurácií oceňujú, že sa im tak s malými nákladmi vracia nielen majster modernejšej a zdravšej gastronómie, ale aj s efektívnejším prístupom k využitiu surovín a filozofiou zero waste i vyššou produktivitou práce.


Čo sa udialo v minulých rokoch


 

2013 – 2019 © Hotelovo.sk
Grafický dizajn a redakčný systém od firmy AlejTech, spol. s r.o.
Tvorba web stránok