E-nšpirátor pre hotelový a reštauračný biznis

Ponúknite hosťovi - navarte, nalejte, naplánujte

Stredajší program spestria hosťom Liptova „večery géniov“

Stredajší program spestria hosťom Liptova „večery géniov“

Liptáci už po tretí raz pozývajú dovolenkárov z hotelov a penziónov v strediskách cestovného ruchu na atraktívny program do historického centra Liptovského Mikuláša. Od 9. januára...
18. 1. 2019 / Čítať viac / Témy: ConciergeReštaurácieMarketing
Hotelovo.sk servíruje: kačacie srdcia v tekvicovom kréme od Michala Kružica

Hotelovo.sk servíruje: kačacie srdcia v tekvicovom kréme od Michala Kružica

Aby to zasýtilo, aby to zahrialo a aby to potešilo všetky zmysly. Asi takto by sa dali formulovať kritériá, ktoré hosť očakáva od zimnej reštauračnej gastronómie. No a samozrejme,...
 / Čítať viac / Témy: DezertyReštaurácieTrendy
Doprajte fajčiarom pôžitok z tabaku, pritom dodržte zákon

Doprajte fajčiarom pôžitok z tabaku, pritom dodržte zákon

Zákon o „nefajčení", ktorým sa aj tunajšie reštaurácie či hotely prispôsobili svetovému trendu, si môže zapáliť desiatu sviečku na pomyselnej torte. Toľko času ubehlo, odkedy na...
 / Čítať viac / Témy: ReštaurácieTechnikaLegislatíva

Ľudia - nápady - myšlienky - skúsenosti

Čo sa v hoteli dialo a bude diať -  to vládne u „Solisko-vcov“ aj pri rodinnom stole

Čo sa v hoteli dialo a bude diať - to vládne u „Solisko-vcov“ aj pri rodinnom stole

 ... pretože Katarína Kaňová má na starosti hotel a jej manžel Martin Kurhajec zase vedie reštauráciu. Nuž sú spolu dvadsaťštyri hodín denne. Ale ani na slovenskej pôde –...
29. 10. 2018 / Čítať viac / Témy: PersonálMarketingEkonomika
Racionalizácia nákladov má byť začiatok a nie koniec boja o lepšiu ekonomiku hotela

Racionalizácia nákladov má byť začiatok a nie koniec boja o lepšiu ekonomiku hotela

 tvrdí Ing. Igor Gondár, riaditeľ hotela Royal Palace***** v Turčianskych Tepliciach. Za sebou má aj riadenie wellness hotela Borovica na Štrbskom Plese, hotela Park v...
 / Čítať viac / Témy: PersonálMarketingEkonomika
Nezabíjajte čas nepodstatnými vecami, už nikdy nedostanete šancu vrátiť ho nazad

Nezabíjajte čas nepodstatnými vecami, už nikdy nedostanete šancu vrátiť ho nazad

 ... tak znie odkaz Ing. Ivetky Krupčiakovej, ktorá do konca pracovného života viedla hotel Jalta v Michalovciach. Vravievala, že keď „nejde o život", tak ide naozaj len o...
 / Čítať viac

Napredujú - zlepšujú - rozvíjajú

FIS Jasná sa stal najlepším lyžiarskym butikovým hotelom na Slovensku

FIS Jasná sa stal najlepším lyžiarskym butikovým hotelom na Slovensku

Najlepšie svetové značky lyžiarskeho turizmu z 26 krajín sa stretli na „červenom koberci" v rakúskom Kitzbüheli. Rozdávali sa tam ocenenia v rámci súťaže WORLD SKI AWARDS, pričom...
19. 11. 2018 / Čítať viac / Témy: Súťaže
Smokovecký Grandhotel obnovil izby za 1,6 mil eur a pokrstil apartmány

Smokovecký Grandhotel obnovil izby za 1,6 mil eur a pokrstil apartmány

Historický 114-ročný hotel, ktorého už pred rokom 1918 považovali za jeden z Top 10 horských hotelov sveta, zmodernizoval 79 izieb a apartmánov, chodby a spoločenské priestory...
1. 10. 2018 / Čítať viac / Témy: InteriérMarketing
V Liptovskej hviezde ´18 získali zlato Drak, Chopok a Aurelica Coffee

V Liptovskej hviezde ´18 získali zlato Drak, Chopok a Aurelica Coffee

Projekt kontroly kvality Liptovská hviezda mal premiéru v roku 2013. Liptáci v rámci tzv mystery shopping neohlásene navštevovali reštaurácie a ubytovacie zariadenia. Z kontrol v...
9. 8. 2018 / Čítať viac / Témy: PersonálSúťažeReštaurácie

Do vašej knižnice

Do poslednej omrvinky: zaveje do kuchyne nový kulinársky i hospodársky vietor

Do poslednej omrvinky: zaveje do kuchyne nový kulinársky i hospodársky vietor

Profesionáli varešky i zanietení amatéri to poznajú – Michelin je skvelá vec, ale strašne drahá a nehospodárna. Dokonca sa už v jeho novodobej histórii stalo, že majiteľ to...
14. 1. 2019 / Čítať viac
Úspech patrí odvážnym; odlíšte sa jedlami s kontroverzným príbehom

Úspech patrí odvážnym; odlíšte sa jedlami s kontroverzným príbehom

Každá „lepšia" reštaurácia neustále hľadá spôsob, ako odlíšiť svoju kuchyňu od inej. Veď akákoľvek nová surovina, nová technológia, nová kombinácia... si nájde desiatky a potom...
 / Čítať viac / Témy: ReštaurácieMarketing
Kuriatko v kastrůlku – zorientuje vás v českej a slovenskej gastronómii

Kuriatko v kastrůlku – zorientuje vás v českej a slovenskej gastronómii

Urobte si test a vyskúšajte aj svoj personál: candát, holubinka osmahlá, veverka (vôbec nie stromová), kaldoun, krachle, lékořice a letucha... Neviete? Nuž pre mňa je to dobrá...
 / Čítať viac / Témy: VzdelávanieNápojeReštaurácieŠkoly

Spätná väzba 

Anjelikom zľava, čertíkom… prirážka?

Bohvie (a možno ani ten nie), ktorá reštaurácia ako prvá vymyslela zľavu pre rodiny s poslušnými, tichými deťmi... V talianskej Padove umravňuje malých hostí Antonio Ferrari tak, že sa na záverečnom účte dočítajú (resp. ich rodičia) sconto bimbi aducati – 5 percent. Už niekoľko rokov praktizuje rovnakú zľavu pre „well behaved kids“ reštaurácia v Poulsbo vo dieťa%20v%20reštWashingtone a určite ich bude ďaleko viac. Priaznivci tejto myšlienky oceňujú motivovanie deťúreniec k slušnosti a pokoj pre ostatných hostí. Nepriaznivci namietajú, že dieťa kašle na zľavu pre rodičov, ktorí často aj napriek výbornej výchove nedokážu z diabla vykresať anjela. Najmä keď sa nudí... Mimochodom, nedostať kvôli dieťaťu zľavu vedie k strate zákazníka. Do tej reštaurácie už nepôjde, pretože ho zasiahla na najcitlivejšom mieste. A nepôjde tam nielen s dieťaťom, ale ani inokedy. Vyplynulo to z prieskumu, ktorý Hotelovo.sk podniklo medzi 120 jeho návštevníkmi – hosťami reštaurácií.  Až 84 percent uviedlo, že ak ich deti neohodnotí reštaurácia ako slušné, dobré a hodné zľavy, zariadenie viac nenavštívia – s deťmi ani bez.

Až 73 percent sa vyslovilo za ocenenie vychovaných, slušných a pokojných detí, ale 22 percent z nich za zľavu z účtu, o ktorej sa vopred vie, 8 percent za neohlasovanú zľavu a zvyšok za darček pre deti samotné. Či už formou vrátenia peňazí (napr. po dohovore s rodičmi) alebo zaujímavého darčeka. Viac ako rodičov treba totiž motivovať malých čertíkov.

To mi pripomenulo bývalú riaditeľku hotela Radisson BLU Carlton Sonju Divé-Dahl. Čudovala sa, že slovenskí hostia nechodievajú často s deťmi do reštaurácií. Hneď som sa spýtala, čo robí, napríklad, bratislavský hotelový klenot pre to, aby tento (ne)zvyk zlomil.. Nuž nič. Tak čo by tam deti robili...?! Až 82 percent respondentov si myslí, že viesť deti k bontónu je aj vecou reštaurácie. Predovšetkým by sa mali postarať, aby sa zaslúžilí čertíci nenudili.

♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣

Čašníka neutkali z polypropylénu

Hotely a reštaurácie (samozrejme, stelesnené svojim manažmentom) už niekoľko rokov nariekajú, že čašníci či kuchári sa pred nimi schovávajú ako povestná ihla v kope sene. Nie a nie ich nájsť... Na Hotelovo.sk sa však obracia aj druhá strana personalistickej mince so zvolaním: „Pomôžte mi objaviť zodpovedného, férového zamestnávateľa.“ Nedávnoobsluha sa v mailovej pošte objavila reakcia od Mira (zatiaľ bez priezviska), v ktorej píše: „Prečo nechcú čašníci a kuchári pracovať na Slovensku? Podľa môjho názoru sú ponúkané platy nízke. Ale je tu aj druhý problém – aj keď sa tu používa systém „dlhý – krátky“, prečo by mal zamestnanec pracovať od pol siedmej do jedenástej v noci? Majitelia si myslia, že im aj medzi 15.00 a 18.00 prídu hostia, je to však holý nezmysel. Výnimkou je tuším hotel Patria na Štrbskom Plese, ktorý má popoludní zatvorené.“

Miro dodáva, že pracoval ako čašník v Nemecku v hoteli medzinárodnej siete od 7.00 do 16.00 a potom mal „padla“; druhá zmena robila do 23.00. „V Rakúsku, ale aj inde na západe nebýva hotelová reštaurácia otvorená nonstop. Medzi druhou a šiestou sa môže kuchár a čašník natiahnuť na izbe a potom sa vrátiť do práce odpočinutejší. Preto poznám veľa slovenských čašníkov a kuchárov, z ktorých sú dnes profesionálni vodiči, skladníci... Myslím si, že Slováci by radi pracovali doma, ale za „normálnych“ platových a pracovných podmienok.“

Do tretice spomína celkový úpadok kultúry a úrovne hotelových reštaurácií. Podľa Mira tam nepatrí lacné prestieranie a čašnícke vestičky. „Málokde vidieť snehovobiely obrus, strieborný príbor. A kedysi nosili „páni čašníci“ smoking... keď to takto pôjde ďalej, budú hosťom variť a obsluhovať ich roboti.“

♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣

Káva bez novín je ako…

... krásavica bez ucha? Alebo cukornička bez lyžičky? Hlava bez mozgu, paprikáš bez papriky... prirovnaní by sme vedeli vytvoriť aj milión. Pretože akosi intuitívne cítime – a pracovníci ho-re-ca ozvlášť - že káva a noviny patria k sebe. Logikou i emóciou. Veľa ľudí začína deň espresom espreso%202alebo kávou s mliekom a stále je dosť tých, čo začínajú deň aj informáciami o dianí doma a vo svete. Ale k vôni kávy patrí vôňa novinového papiera, resp. jeho tiché šušťanie. Nie brázdenie po internetových informačných adresách.

V niektorých prevádzkach to pochopili a ponúkajú návrat do čias, keď sa noviny čítali pomocou novinových rámov. Hneď im to dodá inú „atmošku“, čo už ide o kaviarne alebo hotelové loby. Áno, aj tam patrí na pult dostatočný výber čerstvých denníkov. Žiaľ, najmä na južnom Slovensku hosť často márne hľadá slovenskú tlač, k dispozícii sú len periodiká v maďarčine. O to väčší je ale šok, keď ju nenájde ani v hoteloch írečitých našských regiónov.
Kto pochopil úspech spojenia kávy a novín, neváha obetovať pár eur denne na niekoľko výtlačkov. A na týždenníky a mesačníky pre prípad, že sú noviny „rozchytané“. Myslel aj na formulovanie zásady – noviny sú pre hosťa, nie pre personál. Ani to nie je ojedinelý obrázok zo slovenských kaviarní: hosť čakajúci, kým mu servírka či barista uvoľnia noviny, do ktorých sa začítali.

Hotelovo.sk podniklo prieskum medzi 500 návštevníkmi stránky. Až 83 percent odpovedalo, že si kávu najradšej doprajú k novinám (teda nie cigaretke), 77 percent vraj ostalo zarazených po tom, čo nenašli noviny v kaviarni alebo v hoteli. Tých, čo prestali chodiť do inak obľúbenej prevádzky kvôli absencii novín, bolo 37 percent a o deväť percent viac ľudí nahnevalo, keď v niektorej prevádzke noviny niekedy sú a inokedy nie.
shp ©

♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣

 Ako (ne)uraziť hosťku

Do noblesnej drahej reštaurácie-, kde po obsadení dvoch tretín stolov už neprijímajú žiadnych hostí, aby neklesli s kvalitou – vošla dvojica. Ona a On. Sadli si, objednali, päť čašníkov okolo nich „skákalo“, všetko bolo v poriadku... teda jedlo, servis, čistota, krásny výhľad a prostredie. Len jedna vec ich prinútila zamyslieť sa, či sem ešte raz zájdu a ako to vôbec zhodnotiť cez káva - kaviareň 7Trivago či sociálne siete. Obsluha sa totiž niekoľkokrát za večer opýtala: „Je všetko v poriadku? Chutilo vám? Priali by ste si ešte niečo? Nie je víno príliš teplé a polievka studená?“ Všetky tieto otázky však adresovala iba pánovi. Akoby ONA ani neexistovala...

Do kaviarne vošli obchodní partneri. Ona cudzinka a On našinec. Objednali si kávu, džús i zákusok. Všetko skvelé, chutné, pekné, poriadne. A predsa mali nedobrý pocit. Čašník položil každý pohár a každý tanier najprv pred hosťa, až potom pred jeho spoločníčku. A tak sa On cítil ešte trápnejšie než Ona. Keby to bola manželka, nuž sa spolu zasmejú, takto sa príšerne hanbil...

Do reštaurácie vošli mama so synom. Oslavovali nejaký sviatok, a tak si dopriali drahé no dobré jedlo a boli by sa cítili fajn. Kým však k nemu sa čašník obracal s oslovením „Pane!“, a tým ho z kategórie nedôležitých juniorov povýšil medzi vážených hostí, ona bola „Pani!“ Teda, pani, čo si dáte, pani, ešte vám dolejem...? Na rozdiel od vedľajšieho stolu s cudzinkami, ktoré si automaticky vyslúžili oslovenie „Madam!“

Všetky tri prípady sme riešili s prevádzkami v rámci rubriky Pošepky.
No a moja rada? Netreba oslavovať MDŽ. Stačí čašníkov (a často aj manažment) poslať na kurz základov etikety...
shp © 

 

 

 

Editoriál

Milí hotelieri a manažéri reštaurácii,

sonamožno vlastne ani netušíte, ako ste sa zrazu ocitli na stránke e-nšpirácií pre hotelový a reštauračný biznis. Skrátka, „vyššia moc“ to tak zariadila. Možno sa už nemohla pozerať na to, ako sa pomaly ale isto zamotávate do siete tzv. prevádzkovej slepoty. Ako denne riešite tisíc stále rovnakých problémov a ďalších tisíc, ktoré sa vynorili celkom nečakane a znenazdajky.

Pritom vám nemôžu neuniknúť novinky, ktoré sa v tomto biznise objavili – v prilákaní hosťa, v trendoch, smerovaní a úspechoch konkurencie. Veľmi dobre vás poznám. Však s mnohými som sa ako mediálna manažérka Zväzu hotelov a reštaurácií SR i ako novinárka, zaoberajúca sa dlhé roky hotelierstvom, cestovným ruchom a gastronómiou, stretávala. Osobne, telefonicky i mailami pod vlastnou „hlavičkou“.

Aj medzi hoteliermi – tak ako v každej inej brandži – sa nájdu ľudia, ktorí už „všetko vedia“, alebo lepšie povedané, nič už nepotrebujú vedieť. Ja ale za tie roky viem, že ich hviezdne pocity nemôžu byť viac vzdialené pravde... A že ich kariéra to napokon dokazuje.

Omnoho viac je ale tých, čo sa potešia každej novej informácii, čo chcú byť stále „na pulze dňa“ čo každý nový podnet dokážu premeniť na tvorivú inšpiráciu. Teda v prípade tejto stránky na e-nšpiráciu.

V mene hosťa ďakujem, že existujú a krôčulinkom ku krôčulinku posúvajú Slovensko na mape destinácií, ktoré sa oplatí navštíviť a ktorým sa svetové trendy hotelierstva a gastronómie nevyhýbajú.

Vaša

Soňa Hudecová-Podhorná

 

Ako „nakopnúť“ svojich kuchárov?

Rutina, stereotyp, priveľké ego či primalé skúsenosti, žiadna fantázia, nedostatok motivácie a ambícií, túžby napredovať,,, a už srdce domu, teda kuchyňa, tepe v čoraz pomalšom a nudnejšom rytme. Hostia kritizujú, sťažujú sa, ale predovšetkým vám odchádzajú na jedlo inam. Peniažky sa zbohdarma kotúľajú preč... A tak sa skúsený hotelier alebo manažér reštaurácie stará aj o občasné „výjazdy“ majstrov varešky ku konkurencii. Pozrieť sa na kulinárske nápady iných – od konceptu reštaurácie cez zostavenie jedálnych lístkov až po konečné aranžmán jedla a, samozrejme, úroveň obsluhy. Ja viem, náklady... najmä keď tam nechcete poslať len šéfkuchára, ale celý tím. A tak vám poradím siedmy ročník Zimného festivalu

6. 1. 2019 / Čítať viac

Už zháňate personál so znalosťou čínštiny?

Anglicky, nemecky, rusky, francúzsky, španielsky, taliansky ... žiadna jazyková znalosť vašich zamestnancov nie je na zahodenie. Zdá sa však, že na popredné miesta sa prebojuje aj čínština. Podľa štatistiky Bratislava Tourist Board-u sa totiž v roku 2018 stali najpočetnejšou skupinou návštevníkov hlavného mesta práve obyvatelia krajiny draka.

„Vnímame ich dlhodobo stúpajúci záujem o Bratislavu, pričom medziročne ich návštevy vzrástli o takmer 24 percent. Preto spolupráca s touroperátormi, cielená propagácia

20. 12. 2018 / Čítať viac

Stále riešite nedostatok personálu? Skúste duálne vzdelávanie!

Kvalita hotelových a reštauračných služieb stúpla. Pribudli desiatky nových zariadení, lepších, krajších, originálnejších... A máme aj viac hostí; v sezóne praskajú prevádzky vo švíkoch a veru by sa obsadila aj kotolňa ☺ Odborníci však upozorňujú, že cestovný ruch pôjde v kvalite a následne aj atraktivite nadol. Nebudeme mať dostatok personálu...

Podľa štatistík len tretina juniorov chce ostať pracovať v brandži. A ešte menej plánuje ostať na Slovensku. Pritom majú neprimerané nároky - veľa peňazí za málo práce alebo za

27. 9. 2018 / Čítať viac

Aj vy hľadáte personál ako povestnú ihlu v kope sena ?

Za deviatimi horami a deviatim dolinami... rozprestierala sa krajina zvaná Slovensko. Občas sa v nej nelogicky piesok lial a voda sypala (keď poslanci schvaľovali a ministerstvá navrhovali šibnuté legislatívne zmeny, rozšírenia zákonov a vyhlášok, košatenie pravidiel...).

No a ako to býva v mnohých príbehoch, aj tu občas stál v poli zámoček. Teda niekedy zámoček, inokedy business hotel, rezort, penzión, reštaurácia. A vo dverách človek v obleku alebo kostýmčeku, čo lákal okoloidúcich. Nie však hostí, čo by prišli hlavu zložiť na posteľ pod baldachýnom či plazmovou obrazovkou alebo zasadli za stôl k dobrému obedu. Lákali zamestnancov, čašníkov, kuchárov, chyžné, recepčných... do práce jednoduchej i zložitej,

7. 7. 2017 / Čítať viac

Účtujú si reštaurácie za obaly na jedlo?

 Podľa niektorých manažérov sa odnosný obal na jedlo nezmestí do ceny jedla. Iní tvrdia, že ak si dá hosť zabaliť celé jedlo a nekonzumuje ho v reštaurácii, ušetrí sa na umývaní riadu a ďalších súvisiacich nákladoch. Ďalší motivujú hosťa k jedeniu v reštaurácii a baleniu len zvyšku porcie.

 

 / Čítať viac

Informatórium

Grand hotel Bellevue**** V.Tatry

bellevue tatry - m_warhol 

Predošlého riaditeľa Viktora Kosmáka, ktorý vo funkcii pôsobil od roku 2011 a teraz zasadne v mestskom zastupiteľstve, nahradil Miroslav Warhol. Po práci v zahraničí na pozícii F&B managera sa šesť rokov staral o „sales“ hotela Bellevue. Plánuje pokračovať v rekonštrukcii izieb, rozšírení wellness centra o detský bazén i priestor balneo.

Thuries Academy

img_6313

Juraj Hruška, Vojto Artz, Jaroslav Hladík... a ďalších 150 slovenských kuchárov sa už môže pochváliť certifikátom Thuries Academy. Škola pre profesionálov otvorila už svoj 12. ročník – v kategóriách A, B, ale už aj C je . Zamestnávatelia z radov hotelov i reštaurácií oceňujú, že sa im tak s malými nákladmi vracia nielen majster modernejšej a zdravšej gastronómie, ale aj s efektívnejším prístupom k využitiu surovín a filozofiou zero waste i vyššou produktivitou práce.


Čo sa udialo v minulých rokoch


 

2013 – 2019 © Hotelovo.sk
Grafický dizajn a redakčný systém od firmy AlejTech, spol. s r.o.
Tvorba web stránok