Každý pes iná ves. Malá veľká krajina s motýlikmi, logo stromčeka a vody pre životné prostredie, rastlinka pre pôdohospodárstvo, perokresba vozovky a štátneho znaku pre dopravu, abstrakcia vo farbách trikolóry pre zahraničné veci,... nuž každá inštitúcia a každé odvetvie či sféra prezentovali svoju hlavnú myšlienku cez štýlovo i graficky iné logo. A krajina ako celok žiadnu...
A tak sa aj obraz Slovenska rôznil a drobil podľa toho, kto a ako ho interpretoval. Najčastejšie s odkazom na našich dávnych predkov, chodiacich v kroji, šúľajúcich bábiky či hrajúcich na fujare. A samozrejme, napchávajúcich sa bryndzovými haluškami, zapíjanými borovičkou.
V dnešných časoch to však už nestačí. Adresátom totiž nie je len turista, hľadajúci etnografické zvláštnosti, ale aj investor, biznis klient, umelec, vedec, dovolenkujúca rodina s deťmi, výrobca... Značka krajiny, stelesňujúca posolstvá pre všetky tieto skupiny, nie je jednoduchá záležitosť. A na Slovensku asi ešte menej. Tvorba vizuálu trvala totiž od roku 2011. Vymenili sa tri vlády, kým konečne uzrela svetlo sveta; koncom apríla tohto roka. Podľa ministra zahraničných vecí SR Miroslava Lajčáka, ktorého úrad koordinoval a zastrešoval zrod jednotnej prezentácie Slovenska, sa agentúry do súťaže príliš nehrnuli. V prvom kole podali tri návrhy, ktoré však vôbec nezodpovedali zadaniu. V druhom kole sa objavili ďalšie tri agentúry. Zvíťazil dobrý nápad z Creative Department predstaviť našu krajinu cez slovenskú šikovnosť, vynaliezavosť a prispôsobivosť. Tieto vlastnosti, ktoré „zozbierala“ agentúra Focus priamo v teréne, stelesnila v jednoduchom a dobre zapamätateľnom spojení Good Idea Slovakia.
Odborná porota, zložená z ľudí z rôznych sfér sa zhodla na tom, že...
Dovolenkovať na Slovensku je dobrý nápad.
Investovať na Slovensku je dobrý nápad.
Koncertovať po Slovensku je dobrý nápad.
Prizvať si výskumníkov zo Slovenska je dobrý nápad.
Trénovať na Slovensku je dobrý nápad.
Stráviť víkend na Slovensku je dobrý nápad.
Nakrúcať filmy na Slovensku je dobrý nápad.
Jesť na Slovensku je dobrý nápad.
Všeličo podnikať a robiť na Slovensku je… good idea.
„Pozrite sa, v akej dobrej krajine žijeme,“ také je podľa riaditeľky agentúry Creative Department Simony Bubánovej posolstvo značky, „keď vytvorí aj lepšiu náladu na Slovensku, tak budem šťastná. Detičky sa v škole učia vybrané slová. Niekedy by sa namiesto toho mohli naučiť názvy spoločností, ktoré dali Slovensku výborné nápady.“
Good Idea Slovakia… Slovensko sa totiž môže stať cieľom tisícich aktivít, tisícich záujmov a tisícich ciest. Zároveň logo a jeho myšlienka naznačuje, že samotné Slovensko je plné dobrých nápadov.
Keby sme ostali len vo sfére ho-re-ca, nuž môžeme, napríklad, spomenúť premenu rozbitej ubytovne v Sliači-Sielnici na prvotriedny rezort Kaskády, zrod gurmánskych festivalov, slovenského šéfkuchára na šejkovom dvore v Dubaji, dni otvorených pivníc, slovenského „barmana sveta“ v Londýne, export trdelníkov do Južnej Kórey, svadby vo vinohradoch nad Modrou alebo pod stromami hotelového parku v Žiline, vlastný parfum hotela Sv. Ludmila v Skalici, člnkovanie pod vysokotatranskými štítmi, európsku cenu pre trenčiansku Elizabeth za Najlepšie služby v historickom hoteli, splavovanie Váhu či Dunajca, turistický vláčik vo wellness hoteli Patince, ktorý vozí hostí k výletnej lodi. Alebo feng shui v hoteli Premium Bratislava, vlastnú ikonickú tortu na spôsob „sachera“ v košickom Bankove,, martinský hotel Victoria s vlastným pivovarom, drevený maxibetlehem v Rajeckej Lesnej a orloj v Starej Bystrici, franchisingový reťazec Pizza Mizza, čo prerazil aj za hranice...
Koniec koncov nová služba alebo balík služieb, ktoré prilákajú hosťa do hotela či reštaurácie, vždy stoja na dobrých nápadoch. Od dobrého predjedla až po dobrý niekoľkodňový wellness program.
Jednotná prezentácia a vznik značky Slovensko je tu na to, aby ste ju využívali, pracovali s ňou, podporili ňou vlastné projekty a promo. Aby ste profitovali zo synergického efektu; na zadnej strane vizitiek, pri tlači prospektov, pri reklamných a informačných nosičoch, tvorbe videoklipu, na webových stránkach, pri výzdobe zariadenia, počas prezentácie v zahraničí, na cukroch ku káve alebo bonbónoch na privítanie...
„Stačí požiadať o dovolenie použiť túto značku, pričom dobrým nápadom sa medze nekladú. K „pečiatke“ pribalíme aj logo v krivkách a všetky potrebné technické náležitosti,““ vysvetľuje Elena Mallicková, riaditeľka odboru verejnej diplomacie MZV SR. Zdôrazňuje, že úloha ministerstva nespočíva v konkrétnom „rozseve“ značky Slovensko. O tú sa už musia a môžu postarať jednotlivé subjekty. Pochopiteľne, najviac SACR a SARIO, ale aj jednotlivé hotely, reštaurácie a ďalšie podnikajúce spoločnosti. Jednotné noty na použitie vizuálnej identity dostala aj štátna správa, to je však druhou časťou prezentácie Slovenska. S myšlienkou Good Idea Slovakia nesúvisí.
V prieskume Focus i vo verejnej diskusii, ktorú režírovala Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave, sa silná väčšina respondentov vyjadrila za vytvorenie vlastnej identity a značky Slovensko. Vyplynulo z nich, že vizuál by mal vyjsť z farieb trikolóry a stelesňovať rôznorodosť krajiny, šikovnosť, prispôsobivosť, vynaliezavosť a dobrosrdečnosť. Želania ľudí a ich budúce stotožnenie sa so značkou splnilo aj písmo vizuálu; vytvoril ho Peter Biľak, svetoznámy dizajnér písma – šikovný, vynaliezavý a prispôsobivý Slovák dobrých nápadov, pôsobiaci v Holandsku.
V procese tvorby vizuálu pracovala agentúra s analýzou značiek škandinávskych krajín i s domácimi štúdiami. Hovorili o tom, ako sa my sami vnímame a akú úlohu by mal branding Slovenska spĺňať aj smerom dovnútra krajiny. O hlavných posolstvách tvorcovia hovoria:
AUTENTICKOSŤ - Nehanbime sa za to, čo je prirodzené. Buďme originálni, naša sila spočíva v našej autentickosti a prirodzenosti.
EMOCIONÁLNOSŤ - Ostaňme takí, akí sme; u nás bude vždy prevládať emocionálne nastavenie, nie racionálna logika. Veľa vecí si vysvetľujeme cez emócie. Nepretvarujme sa, ostaňme sami sebou.
FOLKLÓR - Či už k nemu vzťah máme alebo nie, na náš folklór by sme mali byť všetci hrdí. Slovenský folklór je svojrázny a unikátny. Ktorá krajina sa môže popýšiť tak jedinečným folklórom?
VEĽA KONTRASTOV NA MALOM ÚZEMÍ - Podporujme rozmanitosť akéhokoľvek druhu; čím väčšia rozmanitosť tu bude, tým budeme pre svet zaujímavejší. Na svete je určite veľa omnoho rozmanitejších krajín, no Slovensko sa vyznačuje tým, že sa tu vyskytuje veľa rôznorodých vecí na tak malom území. Postarajme sa o to, aby sme tu mali v koncentrovanej podobe skutočne všetko, čo je typické pre celú Európu.
PRIESEČNÍK KULTÚR - Máme v sebe niečo zo severského chladu i južanského temperamentu. Z oboch prístupov si zoberme to najlepšie. Iba tu, na Slovensku dokážeme skombinovať severskú disciplinovanosť s južanským temperamentom (ale aj západnú racionálnosť a východnú emocionálnosť) a pozdvihnúť ich na kvalitatívne vyššiu úroveň.
STÁLE SA NIEČO DEJE - Sme progresívna krajina, kde sa stále niečo deje, každý z nás môže ovplyvniť jej vývoj. Slovensko je krajinou, v ktorej sa neustále niečo deje. Aj Slovensko ako krajina je v procese, je mladá, vznikla len nedávno. Máme šancu vybudovať z nej to, čo si zaumienime.
ADAPTABILNOSŤ - Nie sme takí veľkí, preto sa musíme snažiť viac. Sme mimoriadne prispôsobiví. Na to, aby sme uspeli, musíme byť aktívni, vynaliezaví, flexibilní.
INOVATÍVNOSŤ - „Invented in Slovakia“ je rozhodne lepšie, než „Made in Slovakia“. Sme tvoriví a vynachádzaví. „Invented in Slovakia“ („vynájdené na Slovensku“) je oveľa príťažlivejšie a výstižnejšie, než „Made in Slovakia“ (vyrobené na Slovensku), čo evokuje, že sme krajinou montážnych hál. Buďme hrdí na úspechy našich ľudí v zahraničí.
ŠIKOVNOSŤ - Sme šikovní a vynaliezaví - a budeme v tom ešte lepší. Pre nás je typické, že urobiť vieme všetko. „To dám“, povie si Slovák a neláme si zbytočne hlavu ani nad zložitosťou, ani nad tým, že na riešenie existujú štandardné postupy.
AMBICIÓZNOSŤ - Majme globálne ambície! Na Slovensku sa začínajú čoraz častejšie objavovať jednotlivci a firmy, ktoré majú ambíciu pôsobiť globálne. Mladí podnikatelia už rozmýšľajú v inej dimenzii. Vedia, že presadiť sa iba na malom trhu je nedostačujúce. Ide zväčša o ľudí a spoločnosti z oblasti IT, dizajnu, kreatívneho priemyslu ... Nech sú títo vzorom aj pre ostatných!
Nuž veľa dobrých nápadov s novým logom krajiny, ho-re-ca !
shp ©