E-nšpirátor pre hotelový a reštauračný biznis

Ponúknite hosťovi - navarte, nalejte, naplánujte

Hotelovo.sk servíruje: jogurtovú tortu s figami od Janka Halaja

Hotelovo.sk servíruje: jogurtovú tortu s figami od Janka Halaja

Chuť na sladké je v pohotovosti 365 dní v roku. Ale v zimných obdobiach sa hlási o svoje naplnenie nástojčivejšie a nenásytnejšie, zatiaľ čo v lete ju stačia uspokojiť ľahko...
 / Čítať viac / Témy: DezertyReštaurácieTrendy
Milióny užívateľov bezdymových

Milióny užívateľov bezdymových "cigariet" hľadajú v hoteloch svoj meet point

Fajčiari do fajčiarne, milovníci cigár do cigarového loby, fanúšikovia vodných fajok do šiša baru a nefajčiari kamkoľvek. Ale kde sa v reštaurácii či hoteli uchýlia konzumenti...
4. 6. 2019 / Čítať viac / Témy: TrendyMarketingLegislatíva
Grilovanie na terase hotela alebo reštaurácie pôsobí ako podlinková reklama

Grilovanie na terase hotela alebo reštaurácie pôsobí ako podlinková reklama

Leto, voda, vzduch... a gril. Vôňa pečeného mäsa, rýb, zeleniny i ovocia pôsobia na hostí ako magnet. Všetkými zmyslami sa im dostáva pod kožu podlinkový odkaz: „Poď dnu, budeš sa...
 / Čítať viac / Témy: ReštaurácieTrendy

Ľudia - nápady - myšlienky - skúsenosti

Čo sa v hoteli dialo a bude diať -  to vládne u „Solisko-vcov“ aj pri rodinnom stole

Čo sa v hoteli dialo a bude diať - to vládne u „Solisko-vcov“ aj pri rodinnom stole

 ... pretože Katarína Kaňová má na starosti hotel a jej manžel Martin Kurhajec zase vedie reštauráciu. Nuž sú spolu dvadsaťštyri hodín denne. Ale ani na slovenskej pôde –...
 / Čítať viac / Témy: PersonálMarketingEkonomika
Hotely získajú alebo stratia zahraničného hosťa v prvý deň jeho pobytu

Hotely získajú alebo stratia zahraničného hosťa v prvý deň jeho pobytu

zdôrazňuje Jitka Spillerová, majiteľka cestovnej agentúry DOWINA Incoming. Už dvadsať rokov sa stará o „dovoz" zahraničných hostí na Slovensko, do slovenských hotelov, reštaurácií...
 / Čítať viac / Témy: PersonálMarketing
ON sa stará o hostí, ONA o ekonomiku a na dovolenkách je slovo „hotel“ zakázané

ON sa stará o hostí, ONA o ekonomiku a na dovolenkách je slovo „hotel“ zakázané

...tak to vyzerá v podnikaní manželov Callovcov, ktorí už osemnásť rokov spoločne vedú hotel Havrania*** v Zázrivej. „Podnikanie vo dvojici. Na zabitie..." smejú sa. Obaja však...
 / Čítať viac / Témy: PersonálReštaurácieEkonomika

Napredujú - zlepšujú - rozvíjajú

Kuchárom roka sa v Gurmán Awards ´19 stal Tomáš Lysý z bratislavského Iasai

Kuchárom roka sa v Gurmán Awards ´19 stal Tomáš Lysý z bratislavského Iasai

S najkvalitnejšou gastronómiou sa - podľa odborníkov – stretne hosť v Bratislave a Vysokých Tatrách, teda dvoch vlajkových lodiach slovenského turizmu. To, samozrejme, neznamená,...
18. 7. 2019 / Čítať viac / Témy: SúťažeReštaurácie
Storočnicu Hiltonu oslavuje DoubleTree Bratislava zážitkami hostí i personálu

Storočnicu Hiltonu oslavuje DoubleTree Bratislava zážitkami hostí i personálu

Conrad Nicholson Hilton, syn nórskeho imigranta a Američanky nemeckých koreňov, kúpil pred sto rokmi svoj prvý hotel - Mobley v texaskom Cisco so 40 izbami. O šesť rokov neskôr už...
18. 5. 2019 / Čítať viac / Témy: Personál
Nový Palace Art Hotel v pezinskom zámku nadchne najmä

Nový Palace Art Hotel v pezinskom zámku nadchne najmä "heritage travellers"

Zámok s nádherným parkom v centre okresného mesta Pezinok sa po štyroh rokoch zmenil zo zdevastovanej ruiny na moderný hotel s „grófskou atmosférou". V roku 2015 ho kúpil bývalý...
17. 5. 2019 / Čítať viac / Témy: TrendyMarketing

Do vašej knižnice

Do poslednej omrvinky: zaveje do kuchyne nový kulinársky i hospodársky vietor

Do poslednej omrvinky: zaveje do kuchyne nový kulinársky i hospodársky vietor

Profesionáli varešky i zanietení amatéri to poznajú – Michelin je skvelá vec, ale strašne drahá a nehospodárna. Dokonca sa už v jeho novodobej histórii stalo, že majiteľ to...
14. 1. 2019 / Čítať viac
Úspech patrí odvážnym; odlíšte sa jedlami s kontroverzným príbehom

Úspech patrí odvážnym; odlíšte sa jedlami s kontroverzným príbehom

Každá „lepšia" reštaurácia neustále hľadá spôsob, ako odlíšiť svoju kuchyňu od inej. Veď akákoľvek nová surovina, nová technológia, nová kombinácia... si nájde desiatky a potom...
 / Čítať viac / Témy: ReštaurácieMarketing
Kuriatko v kastrůlku – zorientuje vás v českej a slovenskej gastronómii

Kuriatko v kastrůlku – zorientuje vás v českej a slovenskej gastronómii

Urobte si test a vyskúšajte aj svoj personál: candát, holubinka osmahlá, veverka (vôbec nie stromová), kaldoun, krachle, lékořice a letucha... Neviete? Nuž pre mňa je to dobrá...
 / Čítať viac / Témy: VzdelávanieNápojeReštaurácieŠkoly

Spätná väzba 

Menej personálu – nižšie ceny?

Hádam niet manažéra alebo vlastníka reštaurácie, čo by nenariekal nad vysokými mzdovými nákladmi a relatívne nízkymi cenami svojich jedál. Tie vraj nezohľadňujú NIE SUROVINY ale skôr všetky ostatné náklady, odvody, dane a poplatky. Pritom však reštauračné ceny už často siahajú na akceptovateľný strop, za ktorým by prevádzka zívala totálnou prázdnotou. A je celkom jedno, či ide o ľudovku sreštaurácia - ilustračka menučkami alebo zážitkovú reštauráciu, kam môže chodievať len dobre situovaná klientela.

Hostia však vidia a cítia aj iné súvislosti. Predovšetkým tí, čo o tom píšu do rubriky Pošepky na vašom-našom Hotelovo.sk . Čoraz častejšie sa tam objavuje takáto myšlienka: Cena jedla odzrkadľuje nielen suroviny použité v jedle, ale aj mzdové náklady a samozrejme, určitú kvalitu a úroveň servisu. Dnes trpia prevádzky na nedostatok personálu. Čo zase znamená úsporu mzdových nákladov, ale aj pokles kvality reštauračnej služby, či už by išlo o jedlo, obsluhu, otváracie hodiny alebo hoci aj len servis odkladania kabátov a čistotu toaliet. V tom prípade však mnoho hostí pociťuje rozpaky, keď si reštaurácia pýta za jedlo rovnakú cenu ako keby išla na sto percent. Menej kvalitná služba by mala byť zohľadnená v nižšej cene.

Alebo to znamená, že keď bude mať reštaurácia plný „stav staffu“, ceny ešte dvihne? – pýtajú sa návštevníci stránky z radov hostí. Hotelovo.sk nemá vešteckú guľu, a tak rado privíta a uverejní vaše názory a odpovede.

♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣

Anjelikom zľava, čertíkom… prirážka?

Bohvie (a možno ani ten nie), ktorá reštaurácia ako prvá vymyslela zľavu pre rodiny s poslušnými, tichými deťmi... V talianskej Padove umravňuje malých hostí Antonio Ferrari tak, že sa na záverečnom účte dočítajú (resp. ich rodičia) sconto bimbi aducati – 5 percent. Už niekoľko rokov praktizuje rovnakú zľavu pre „well behaved kids“ reštaurácia v Poulsbo vo dieťa%20v%20reštWashingtone a určite ich bude ďaleko viac. Priaznivci tejto myšlienky oceňujú motivovanie deťúreniec k slušnosti a pokoj pre ostatných hostí. Nepriaznivci namietajú, že dieťa kašle na zľavu pre rodičov, ktorí často aj napriek výbornej výchove nedokážu z diabla vykresať anjela. Najmä keď sa nudí... Mimochodom, nedostať kvôli dieťaťu zľavu vedie k strate zákazníka. Do tej reštaurácie už nepôjde, pretože ho zasiahla na najcitlivejšom mieste. A nepôjde tam nielen s dieťaťom, ale ani inokedy. Vyplynulo to z prieskumu, ktorý Hotelovo.sk podniklo medzi 120 jeho návštevníkmi – hosťami reštaurácií.  Až 84 percent uviedlo, že ak ich deti neohodnotí reštaurácia ako slušné, dobré a hodné zľavy, zariadenie viac nenavštívia – s deťmi ani bez.

Až 73 percent sa vyslovilo za ocenenie vychovaných, slušných a pokojných detí, ale 22 percent z nich za zľavu z účtu, o ktorej sa vopred vie, 8 percent za neohlasovanú zľavu a zvyšok za darček pre deti samotné. Či už formou vrátenia peňazí (napr. po dohovore s rodičmi) alebo zaujímavého darčeka. Viac ako rodičov treba totiž motivovať malých čertíkov.

To mi pripomenulo bývalú riaditeľku hotela Radisson BLU Carlton Sonju Divé-Dahl. Čudovala sa, že slovenskí hostia nechodievajú často s deťmi do reštaurácií. Hneď som sa spýtala, čo robí, napríklad, bratislavský hotelový klenot pre to, aby tento (ne)zvyk zlomil.. Nuž nič. Tak čo by tam deti robili...?! Až 82 percent respondentov si myslí, že viesť deti k bontónu je aj vecou reštaurácie. Predovšetkým by sa mali postarať, aby sa zaslúžilí čertíci nenudili.

♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣

Čašníka neutkali z polypropylénu

Hotely a reštaurácie (samozrejme, stelesnené svojim manažmentom) už niekoľko rokov nariekajú, že čašníci či kuchári sa pred nimi schovávajú ako povestná ihla v kope sene. Nie a nie ich nájsť... Na Hotelovo.sk sa však obracia aj druhá strana personalistickej mince so zvolaním: „Pomôžte mi objaviť zodpovedného, férového zamestnávateľa.“ Nedávnoobsluha sa v mailovej pošte objavila reakcia od Mira (zatiaľ bez priezviska), v ktorej píše: „Prečo nechcú čašníci a kuchári pracovať na Slovensku? Podľa môjho názoru sú ponúkané platy nízke. Ale je tu aj druhý problém – aj keď sa tu používa systém „dlhý – krátky“, prečo by mal zamestnanec pracovať od pol siedmej do jedenástej v noci? Majitelia si myslia, že im aj medzi 15.00 a 18.00 prídu hostia, je to však holý nezmysel. Výnimkou je tuším hotel Patria na Štrbskom Plese, ktorý má popoludní zatvorené.“

Miro dodáva, že pracoval ako čašník v Nemecku v hoteli medzinárodnej siete od 7.00 do 16.00 a potom mal „padla“; druhá zmena robila do 23.00. „V Rakúsku, ale aj inde na západe nebýva hotelová reštaurácia otvorená nonstop. Medzi druhou a šiestou sa môže kuchár a čašník natiahnuť na izbe a potom sa vrátiť do práce odpočinutejší. Preto poznám veľa slovenských čašníkov a kuchárov, z ktorých sú dnes profesionálni vodiči, skladníci... Myslím si, že Slováci by radi pracovali doma, ale za „normálnych“ platových a pracovných podmienok.“

Do tretice spomína celkový úpadok kultúry a úrovne hotelových reštaurácií. Podľa Mira tam nepatrí lacné prestieranie a čašnícke vestičky. „Málokde vidieť snehovobiely obrus, strieborný príbor. A kedysi nosili „páni čašníci“ smoking... keď to takto pôjde ďalej, budú hosťom variť a obsluhovať ich roboti.“

♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣

Káva bez novín je ako…

... krásavica bez ucha? Alebo cukornička bez lyžičky? Hlava bez mozgu, paprikáš bez papriky... prirovnaní by sme vedeli vytvoriť aj milión. Pretože akosi intuitívne cítime – a pracovníci ho-re-ca ozvlášť - že káva a noviny patria k sebe. Logikou i emóciou. Veľa ľudí začína deň espresom espreso%202alebo kávou s mliekom a stále je dosť tých, čo začínajú deň aj informáciami o dianí doma a vo svete. Ale k vôni kávy patrí vôňa novinového papiera, resp. jeho tiché šušťanie. Nie brázdenie po internetových informačných adresách.

V niektorých prevádzkach to pochopili a ponúkajú návrat do čias, keď sa noviny čítali pomocou novinových rámov. Hneď im to dodá inú „atmošku“, čo už ide o kaviarne alebo hotelové loby. Áno, aj tam patrí na pult dostatočný výber čerstvých denníkov. Žiaľ, najmä na južnom Slovensku hosť často márne hľadá slovenskú tlač, k dispozícii sú len periodiká v maďarčine. O to väčší je ale šok, keď ju nenájde ani v hoteloch írečitých našských regiónov.
Kto pochopil úspech spojenia kávy a novín, neváha obetovať pár eur denne na niekoľko výtlačkov. A na týždenníky a mesačníky pre prípad, že sú noviny „rozchytané“. Myslel aj na formulovanie zásady – noviny sú pre hosťa, nie pre personál. Ani to nie je ojedinelý obrázok zo slovenských kaviarní: hosť čakajúci, kým mu servírka či barista uvoľnia noviny, do ktorých sa začítali.

Hotelovo.sk podniklo prieskum medzi 500 návštevníkmi stránky. Až 83 percent odpovedalo, že si kávu najradšej doprajú k novinám (teda nie cigaretke), 77 percent vraj ostalo zarazených po tom, čo nenašli noviny v kaviarni alebo v hoteli. Tých, čo prestali chodiť do inak obľúbenej prevádzky kvôli absencii novín, bolo 37 percent a o deväť percent viac ľudí nahnevalo, keď v niektorej prevádzke noviny niekedy sú a inokedy nie.
shp ©

♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣

 Ako (ne)uraziť hosťku

Do noblesnej drahej reštaurácie-, kde po obsadení dvoch tretín stolov už neprijímajú žiadnych hostí, aby neklesli s kvalitou – vošla dvojica. Ona a On. Sadli si, objednali, päť čašníkov okolo nich „skákalo“, všetko bolo v poriadku... teda jedlo, servis, čistota, krásny výhľad a prostredie. Len jedna vec ich prinútila zamyslieť sa, či sem ešte raz zájdu a ako to vôbec zhodnotiť cez káva - kaviareň 7Trivago či sociálne siete. Obsluha sa totiž niekoľkokrát za večer opýtala: „Je všetko v poriadku? Chutilo vám? Priali by ste si ešte niečo? Nie je víno príliš teplé a polievka studená?“ Všetky tieto otázky však adresovala iba pánovi. Akoby ONA ani neexistovala...

Do kaviarne vošli obchodní partneri. Ona cudzinka a On našinec. Objednali si kávu, džús i zákusok. Všetko skvelé, chutné, pekné, poriadne. A predsa mali nedobrý pocit. Čašník položil každý pohár a každý tanier najprv pred hosťa, až potom pred jeho spoločníčku. A tak sa On cítil ešte trápnejšie než Ona. Keby to bola manželka, nuž sa spolu zasmejú, takto sa príšerne hanbil...

Do reštaurácie vošli mama so synom. Oslavovali nejaký sviatok, a tak si dopriali drahé no dobré jedlo a boli by sa cítili fajn. Kým však k nemu sa čašník obracal s oslovením „Pane!“, a tým ho z kategórie nedôležitých juniorov povýšil medzi vážených hostí, ona bola „Pani!“ Teda, pani, čo si dáte, pani, ešte vám dolejem...? Na rozdiel od vedľajšieho stolu s cudzinkami, ktoré si automaticky vyslúžili oslovenie „Madam!“

Všetky tri prípady sme riešili s prevádzkami v rámci rubriky Pošepky.
No a moja rada? Netreba oslavovať MDŽ. Stačí čašníkov (a často aj manažment) poslať na kurz základov etikety...
shp © 

 

 

 

Editoriál

Milí hotelieri a manažéri reštaurácii,

sonamožno vlastne ani netušíte, ako ste sa zrazu ocitli na stránke e-nšpirácií pre hotelový a reštauračný biznis. Skrátka, „vyššia moc“ to tak zariadila. Možno sa už nemohla pozerať na to, ako sa pomaly ale isto zamotávate do siete tzv. prevádzkovej slepoty. Ako denne riešite tisíc stále rovnakých problémov a ďalších tisíc, ktoré sa vynorili celkom nečakane a znenazdajky.

Pritom vám nemôžu neuniknúť novinky, ktoré sa v tomto biznise objavili – v prilákaní hosťa, v trendoch, smerovaní a úspechoch konkurencie. Veľmi dobre vás poznám. Však s mnohými som sa ako mediálna manažérka Zväzu hotelov a reštaurácií SR i ako novinárka, zaoberajúca sa dlhé roky hotelierstvom, cestovným ruchom a gastronómiou, stretávala. Osobne, telefonicky i mailami pod vlastnou „hlavičkou“.

Aj medzi hoteliermi – tak ako v každej inej brandži – sa nájdu ľudia, ktorí už „všetko vedia“, alebo lepšie povedané, nič už nepotrebujú vedieť. Ja ale za tie roky viem, že ich hviezdne pocity nemôžu byť viac vzdialené pravde... A že ich kariéra to napokon dokazuje.

Omnoho viac je ale tých, čo sa potešia každej novej informácii, čo chcú byť stále „na pulze dňa“ čo každý nový podnet dokážu premeniť na tvorivú inšpiráciu. Teda v prípade tejto stránky na e-nšpiráciu.

V mene hosťa ďakujem, že existujú a krôčulinkom ku krôčulinku posúvajú Slovensko na mape destinácií, ktoré sa oplatí navštíviť a ktorým sa svetové trendy hotelierstva a gastronómie nevyhýbajú.

Vaša

Soňa Hudecová-Podhorná

 

Dávate si pozor na neplatičov? V tomto roku ich bude viac.

Stačí zopár neplatičov a už to ide ako lavína. Neplatia vám, nuž ani vy nemáte z čoho zaplatiť dodávateľov tovaru, insourcované a servisné služby, mzdy zamestnancov, dane a poplatky... A nielen to. Zlý chýr sa po malom Slovensku roznesie veľmi rýchlo. Každá event agentúra, každá firma sa bojí organizovať podujatie v zariadení, ktorému hrozí nedostatok kvalitných potravín či fungujúcej konferenčnej techniky. Veď dodávatelia kašlú na vašu druhotnú platobnú neschopnosť a jednoducho sa vám oblúkom vyhnú.

tomto roku to bude horšie a vám neostane nič iné, len si vašich klientov viac preverovať a celkovo neplateniu predchádzať. Radšej objednávku oželieť, než s ňou mať náklady a potom

18. 2. 2019 / Čítať viac

Už zháňate ľudí so znalosťou čínštiny?

Anglicky, nemecky, rusky, francúzsky, španielsky, taliansky ... žiadna jazyková znalosť vašich zamestnancov nie je na zahodenie. Zdá sa však, že na popredné miesta sa prebojuje aj čínština. Podľa štatistiky Bratislava Tourist Board-u sa totiž v roku 2018 stali najpočetnejšou skupinou návštevníkov hlavného mesta práve obyvatelia krajiny draka.

„Vnímame ich dlhodobo stúpajúci záujem o Bratislavu, pričom medziročne ich návštevy vzrástli o takmer 24 percent. Preto spolupráca s touroperátormi, cielená propagácia

20. 12. 2018 / Čítať viac

Aj vy hľadáte personál ako povestnú ihlu v kope sena ?

Za deviatimi horami a deviatim dolinami... rozprestierala sa krajina zvaná Slovensko. Občas sa v nej nelogicky piesok lial a voda sypala (keď poslanci schvaľovali a ministerstvá navrhovali šibnuté legislatívne zmeny, rozšírenia zákonov a vyhlášok, košatenie pravidiel...).

No a ako to býva v mnohých príbehoch, aj tu občas stál v poli zámoček. Teda niekedy zámoček, inokedy business hotel, rezort, penzión, reštaurácia. A vo dverách človek v obleku alebo kostýmčeku, čo lákal okoloidúcich. Nie však hostí, čo by prišli hlavu zložiť na posteľ pod baldachýnom či plazmovou obrazovkou alebo zasadli za stôl k dobrému obedu. Lákali zamestnancov, čašníkov, kuchárov, chyžné, recepčných... do práce jednoduchej i zložitej,

 / Čítať viac

Informatórium

Vienna House Easy*** Bratislava

vienna house easy ba

Po krátkom pôsobení Rumuna Georga Rosu v riaditeľskej pozícii sa na toto miesto vrátila Lucia Arbetová. Výzvu oživiť ruch v obnovenom hoteli neďaleko letiska prijala po tom, čo Vienna House Dvořák**** v Karlových Varoch kúpili iní vlastníci. Ten totiž – v rámci „vnútorných pohybov“ rakúskej siete - riadila od júna 2016.
 

♣ Liptovská hviezda

liptovská hviezda 18
Do tohto ročníka „mystery shopping“ sa zapojilo 14 reštaurácií a 5 kaviarní z Liptovského Mikuláša, Ružomberka a Demänovskej Doliny. Organizácia Region Liptov pritom oslovila 67 zariadení; z nich si však menej než tretina trúfla nechať preveriť kvalitu svojich služieb. Tentoraz však nezávislá spoločnosť hodnotí prevádzky až dvakrát – v zimnej a potom v letnej sezóne.

♣ Greenfood Restaurant Senec

greenfood pekáreň 2 

Značka sa presťahovala z Ratnoviec do rodného mesta jedného z majiteľov – Tibora Samaranského (vpr.). Spolu s Martinom Maslančíkom ju však z reštauračnej gastronómie pretransformovali na pekáreň, zaoberajúcu sa najmä kváskovým chlebom. K pôvodným siedmim druhom napr. pohánkovému, špaldovému alebo chlebu z pivného sladu., postupne pribúdajú ďalšie. Klasická gastronómia má momentálne podobu cateringu a poradenstva.
 

♣ International**** Veľká Lomnica

international vl bež trate

Z podtatranského golfového hotela pri areáli Black Stork sa v tomto ročnom období stáva lyžiarsky. V tejto zimnej sezóne však upravila a udržiava spoločnosť Golf International vyše 10 km bežeckých tratí ešte skôr než zvyčajne – už od Vianoc. Hostia – rekreační bežkári na ne majú bezplatný vstup. Trate sa stanú aj dejiskom tradičných februárových bežkárskych pretekov či Balónovej fiesty.

Grand hotel Bellevue**** V.Tatry

bellevue tatry - m_warhol 

Predošlého riaditeľa Viktora Kosmáka, ktorý vo funkcii pôsobil od roku 2011 a teraz zasadne v mestskom zastupiteľstve, nahradil Miroslav Warhol. Po práci v zahraničí na pozícii F&B managera sa šesť rokov staral o „sales“ hotela Bellevue. Plánuje pokračovať v rekonštrukcii izieb, rozšírení wellness centra o detský bazén i priestor balneo.

Thuries Academy

img_6313

Juraj Hruška, Vojto Artz, Jaroslav Hladík... a ďalších 150 slovenských kuchárov sa už môže pochváliť certifikátom Thuries Academy. Škola pre profesionálov otvorila už svoj 12. ročník – v kategóriách A, B, ale už aj C je . Zamestnávatelia z radov hotelov i reštaurácií oceňujú, že sa im tak s malými nákladmi vracia nielen majster modernejšej a zdravšej gastronómie, ale aj s efektívnejším prístupom k využitiu surovín a filozofiou zero waste i vyššou produktivitou práce.


Čo sa udialo v minulých rokoch


 

2013 – 2019 © Hotelovo.sk
Grafický dizajn a redakčný systém od firmy AlejTech, spol. s r.o.
Tvorba web stránok