Zlatice to majú jednoduchšie. Určite si ľahšie zapamätajú, že svoje meniny musia „osláviť“ aj podaním ročného hlásenia o nakladaní s kuchynským odpadom. Splnia si tak ohlasovaciu povinnosť prevádzkovateľa stravovacieho zariadenia, ako o tom hovorí vyhláška MŽP 366/2015. Tá zmenila aj dátum ohlasovacej povinnosti.
Mimochodom, zásadné zmeny v nakladaní s kuchynským odpadom platia už tri roky. A predsa sa prekvapivo nájdu manažéri hotelov, reštaurácií, kaviarní, barov, jedální, cukrární, bufetov, pizzerií a cateringových servisov, ktorí mylne považujú odpad z opracovávaných potravín či nedojedené zvyšky jedál za surovinu na skrmovanie. Ale podceňovanie povinností „producenta odpadu“ je čoraz rýchlejšia cesta k pokute.
„Každá prevádzka ako pôvodca odpadu si vedie evidenciu odpadu a podáva hlásenie o vzniku odpadu a nakladaní s ním za obdobie kalendárneho roka príslušnému orgánu štátnej správy odpadového hospodárstva (životné prostredie) najneskôr do 28. februára
nasledujúceho roka. Pri vzniku biologicky rozložiteľného kuchynského a reštauračného odpadu sa hlásenie o tomto vzniku a nakladaní s odpadom podáva bez ohľadu na jeho množstvo,“ radí si tento termín v kalendári riadne podčiarknuť aj Matej Bondra, konateľ ESPIK Group,s.r.o. Spoločnosť sa venuje komplexnému zberu kuchynského odpadu po celej Slovenskej republike. Zabezpečuje zber, odvoz a následnú prípravu odpadu pred jeho zhodnotením. Spolupracuje s hotelmi, reštauráciami, obcami, jedálňami, prevádzkami rýchleho občerstvenia a ostatnými stravovanými zariadeniami.
Infolinka 0950 401 401
Matej Bondra dodáva, že vyplnené tlačivo by malo obsahovať presne zaradený názov odpadu, jeho kategóriu, kód nakladania, kód činnosti a celkové množstvá odobratého odpadu za uplynulý rok. V tomto prípade hovoríme o druhoch odpadu 20 01 25 – jedlé oleje a tuky a 20 01 08 – biologicky rozložiteľný kuchynský a reštauračný odpad.
„Z praxe vieme, že za nesplnenie ohlasovacej povinnosti ukladá príslušný orgán štátnej správy odpadového hospodárstva - v prípade kontroly - právnickej osobe alebo fyzickej osobe-podnikateľovi pokutu od 500,- eur,“ hovorí M. Bondra, Okrem ohlasovacej povinnosti si každá prevádzka musí viesť evidenciu odpadu na evidenčných listoch, ktoré sú prílohou vyhlášky o evidenčnej povinnosti.
Ak ide o jednorazový vznik odpadu, údaje o vzniku a nakladaní s odpadom sa do evidenčného listu zapisujú priebežne tak, ako vznikajú. Ak odpad vzniká alebo sa s ním nakladá (napr. v zariadení na zhodnocovanie, zneškodňovanie, zber, výkup odpadov) súvisle za určité časové obdobie - za zmenu, za mesiac - jeho množstvo sa zapisuje súhrnne, minimálne však raz za
mesiac.
Rýchlokurz evidencie kuchynského odpadu
♦ Každý odpad sa vedie jednotlivo na tlačive evidenčného listu
♦ Evidencia odpadu sa vedie samostatne za každú prevádzkareň jednotlivo
♦ Ohlásenie o vzniku odpadu a nakladaní sa vyplňuje na základe evidenčných listov s totožnými údajmi
♦ Evidenčný list sa vypĺňa priebežné minimálne však raz za mesiac
♦ Ohlásenie o vzniku odpadu a nakladaní s ním držiteľ, pôvodca odpadu, sprostredkovateľ uchováva v elektronickej, alebo písomnej podobe päť rokov.
Ako funguje v praxi evidencia kuchynského odpadu v stravovacích zariadeniach – na to odpovedá Matej Bondra z ESPIK Group,s.r.o. takto: „Spomínal som už, že každá prevádzka je povinná evidovať odpad na vzore tlačiva - prílohy danej vyhlášky o evidencií odpadov. Tieto tlačivá sa dajú stiahnuť na internete, napríklad na
VZOR - Tlačový formulár evidenčný list odpadu
VZOR - Tlačový formulár ohlásenie o vzniku odpadu a nakladaní s ním
V roku 2016 sme zaznamenali nárast úradných kontrol, ktoré si vzali na mušku práve povinnosti vedenia evidencie kuchynského odpadu. Uvedomujeme si, že vedenie evidencie, ale aj naštudovanie správneho zapisovania údajov, je pomerne komplikovaná
záležitosť pre prevádzku, ktorá s tým nemá skúsenosti. Preto sme sa rozhodli im to zjednodušiť. Nechali sme si vypracovať systém online evidencie odpadov http://www.evidenciaodpadov.sk tak, aby si každá prevádzka dokázala odpady „nahodiť“ a spracovať čo najjednoduchšie a najprehľadnejšie. Navyše bez toho, aby to jej pracovníkov oberalo o čas a energiu.“
Celý systém evidencie kuchynského odpadu pracuje za predpokladu, že je prevádzka pôvodcom odpadu 20 01 25 (jedlé oleje a tuky) a 20 01 08 (biologicky rozložiteľný kuchynský a reštauračný odpad) a odovzdáva ho zberovej spoločnosti s príslušnými oprávneniami. Systém automaticky vyplňuje kódy nakladania, názov odpadu, jeho zaradenie a odberateľa odpadu. A umožňuje evidovať aj iné druhy odpadu.
Je navrhnutý tak, aby to každá prevádzka zvládla v štyroch jednoduchých krokoch:
1. Bezplatná registrácia
2. Jednorazové vytvorenie profilu prevádzky
3. Jednorazové nahodenie údajov odberateľa odpadu (obchodné meno, IČO)
4. Evidencia odpadu - dátum vývozu odpadu, množstvo odpadu.
Všetky tieto údaje sa už automaticky generujú aj do ohlasovacej povinnosti.
Zariadenia spoločného stravovania môžu systému http://www.evidenciaodpadov.sk využívať bezplatne až jeden rok. Systém počíta s možnosťou pridať si aj viacero prevádzok, ktoré zriaďovateľ prevádzkuje.
Ale dá sa to vraj ešte jednoduchšie...
„Klientom, ktorým vývoz kuchynského odpadu zabezpečuje naša spoločnosť ESPIK, sme pripravili aj inú možnosť ako sa prihlásiť do novej online evidencie odpadov. Podkladom sú kópie zberných listov, potvrdené producentom odpadu (prevádzkou), ako aj odberateľom. Následne sme tieto údaje o množstve odpadu a dátume odvozu spracovali do elektronickej podoby pre potrebu hlásenia o vzniku a nakladaní s odpadom podľa vzoru tlačiva,“ M. Bondra zdôrazňuje fakt, že zariadenia spoločného stravovania, ktorých odpad likviduje spoločnosť ESPIK, sa tešia z viacerých výhod:
♦ Evidenciu kuchynského odpadu vedie ESPIK za svojich zákazníkov
♦ Náhľad profilu prevádzky, systém vývozu, kópia zmluvy
♦ Správne a kompletne vyplnené evidenčné listy podľa jednotlivých odpadov
♦ Správne a kompletne vyplnená ohlasovacia povinnosť
♦ Report vývozu odpadu podľa druhu, dátumu a množstva
♦ Kópie vyplnených zberných listov v elektronickej podobe za každý zrealizovaný vývoz samostatne. Zberný doklad sa samozrejme necháva aj na prevádzke pri každom vývoze
♦ E-mailové mesačné reporty vývozu odpadu a príslušné potvrdenia
V elektronickej podobe si vedia zákazníci kontrolovať množstvo odpadu a dátum vývozu, v prípade úradných kontrol dokážu rýchlo a pohodlne vytlačiť celkový report, evidenčné listy, alebo vopred vyplnené ročné hlásenia o vzniku odpadu a nakladaní s ním.
shp ©