V hotelovom wellness je na tom Slovensko mimoriadne dobre. Nielenže tu máme kvalitné zariadenia, ktoré v názve nesú špecializovaný prívlastok, ale aj v ostatných hoteloch a penziónoch ponúkajú aspoň jednoduché relaxačné služby – sauny, vírivky, bazéniky, masáže. Čísla v cestovnom ruchu už vyzerajú optimistickejšie, a tak mnohí hotelieri svoje relax, wellness či aqua-svety rozširujú a dobudovávajú. Vedia, čo ich čaká na poli udržiavania hygieny?
Hygienu ako absolútnu prioritu relaxačných služieb dáva na prvé miesto aj riaditeľka hotela Privilege v Košiciach Ingrid Remiášová: „Viem, aký "bohatý život" vie byť vo vlhkom prostredí sáun a bazénov. Ak sa nerobí pravidelná údržba týchto priestorov a nemenia sa dezinfekčné prostriedky, tak je na konci wellness nie pohoda, ale problém.“ Sama sa spolieha len na vlastný hotel a v iných slovenských či zahraničných si radšej užíva iba masáže. „Dávame si robiť stery a kontrolovať vodu presne podľa zákona, no občas niekto predsa len vysloví pripomienku - na adresu „mastnejšej“ vody. Pretože sa do nej hostia ponoria aj po masáži, namazaní olejčekmi,“ hovorí o náročnosti udržiavania čistoty vo wellness priestore Mgr. Veronika Majchráková z Villy Nečas v Žiline
Mgr. Katarína Baracková, odborníčka na analýzy vody v akreditovanej spoločnosti Eurofins Bel/Novamann so sídlom v Nových Zámkoch (www:eurofins.sk) však situáciu v kontrolovaných slovenských hoteloch zatiaľ hodnotí ako bezproblémovú. „Wellness boom nastal u nás najmä v posledných rokoch. Takže nakupované zariadenia na úpravu vody v bazénoch sú relatívne nové. Vyrobili ich už v duchu moderných technológií, spĺňajúcich prísne kritéria na vyhovujúcu kvalitu vody – s dobrou recirkulácou.“
Dobrej hygienickej situácii napomáha aj fakt, že hotelové wellness predsa len nenavštevuje toľko ľudí ako verejné kúpaliská a, samozrejme, ani toľko detí. „Hotelier by však mohol nenápadným a taktným spôsobom pripomínať hosťom, že akékoľvek oslabenie organizmu môže byť vstupnou bránou pre harašenie inak nevinných baktérií.“
Jej kolegovia prichádzajú do hotela na kontrolu bazénovej vody raz za mesiac – tak to vyžaduje slovenská legislatíva (pri bazénoch bez recirkulácie dvakrát do mesiaca). A niektoré zariadenia si pre „pokoj duše“ objednávajú analýzy ešte častejšie. Napríklad, v spa & wellness hoteli Kaskády na Sliači-Sielnici - ktorý úspešne vedie Hotelierka roka ´12 Ing. Katarína Malová - si dávajú odbery vody robiť každé dva týždne. Veď ako upozorňuje Eurofins Bel/Novamann, potreba ubezpečiť sa o dostatočnej kvalite vody rastie pri zvýšenej návštevnosti, počas plných víkendov, počas sezóny, podujatia MICE (zrazu máte v inokedy poloprázdnom „vodnom svete“ dve stovky ľudí)...
„Výsledky z analýz zverejňujeme na tabuli pri vstupe do bazénovej časti. Pravdepodobne aj vďaka kontrolám dvakrát do mesiaca sme ešte nemali jediný prípad, že by nás hosť označil ako zdroj svojho plesňového či podobného ochorenia,“ marketingová riaditeľka spa & wellness hotela Kaskády Ing. Petra Šeligová si pochvaľuje rozhodnutie starať sa o hygienu viac, než predpisuje vyhláška.
Dobrým wellness službám pomáha aj bohatosť minerálnych prameňov na Slovensku; niektoré hotely ich využívajú aj vo svojich bazénoch (čo je aj prípad hotela Kaskády) a ďalšie sa na to chystajú. Pre udržiavanie hygieny sú však ťažším orieškom než obyčajná voda. Pri teplote 36 °C sa už množia mikroorganizmy a najčastejším problémom býva prekročenie limitnej hodnoty „chemickej spotreby kyslíka stanovenej na manganistan“ – tá nesmie byť viac než 3 mg na liter vody.
Spoločnosť Eurofins Bel/Novamann so sídlom v Nových Zámkoch a pobočkami po celom Slovensku – líder v analytike vôd, pôd, liečiv a potravín – upozorňuje aj na prihorlivé siahanie po chlóre. „Pri prekročení limitných hodnôt, či už chybou zariadenia alebo človeka, sa hotel vystavuje riziku sťažností. Zlá reklama, dlhé papierovačky, predkladanie potvrdení sú potom cenou za priveľké množstvo chlóru, spôsobiaceho najmä problémy očných spojiviek hostí; citlivé sú na to predovšetkým deti,“ Mgr. Katarína Baracková vysvetľuje, prečo je dôležité úzko spolupracovať s odborníkmi, ktorí nielen analyzujú, ale poradia aj preventívne. A pohovoria „do duše“ aj obslužnému personálu, prečo nesmie zanedbať pravidelné merania teploty vody, hodnoty PH a pri dezinfekcii vody na báze chlóru aj merania jeho hladiny.
Mimochodom, ak by sa hostia sťažovali na čokoľvek okolo hygieny, musí hotelier predložiť povinnú dokumentáciu - výsledky kontroly kvality vody, záznamy o úprave vody, výmene vody, o údržbe a čistení priestorov a bazénov, o opravách a poruchách i údaje o dennej návštevnosti.
„Žiaden hotelier nestojí o nepríjemnosti a zlú reklamu, preto odporúčam nad rámec vyhlášky aj vyšetrenie na Legionella sp. v sprchách a na termotolerantné améby v bazénovej vode a na stenách bazéna,“ radí Mgr.. Katarína Baracková a dodáva, že samozrejme nesmie hotelier zabudnúť na mnohé povinnosti vyplývajúce z vyhlášky MZ SR č. 308/ 2012:
- dôkladnú mechanickú aj chemickú sanitáciu
- striedanie dezinfekčných prostriedkov kvôli zamedzeniu odolnosti mikroorganizmov (baktérii) minimálne 1x mesačne
- dôsledné dodržiavanie koncentrácii dezinfekčného prostriedku, predpísaných výrobcom
- v prípade prekročenia povolených limitov treba dôslednú kontrolu dodržiavania uvedených troch zásad a analýzu možného rizika na základe zistených skutočností – následné odstránenie zistených nedostatkov a kontrolná analýza - aspoň problematických parametrov
- pravidelnú údržbu technologických zariadení (napr. výmenu a čistenie filtrov)
- sledovanie vývoja, vyplývajúceho z analýz, napríklad, v závislosti od počtu hostí
- príchod do bazéna a odchod z neho cez šatne a sprchy, pri opakovanom vstupe z vonkajších priestorov príchod cez brodisko,
- v šatni krytého umelého kúpaliska oddelenie komunikácie pre obutých a vyzutých návštevníkov
- uvedenie aktuálnej informácie o teplote vody v jednotlivých bazénoch a o teplote vzduchu na viditeľnom mieste.
- denné upratovanie a dezinfekciu prevádzkových plôch, priestorov, zariadení a športových pomôcok na krytom umelom kúpalisku
- prečistenie celého objemu vody v bazéne s recirkuláciou aspoň raz pred začiatkom prevádzky. Počas prevádzky bazénu beží nepretržitá recirkulácia vody a jej dezinfekcia. Intenzita recirkulácie vody a množstvo riediacej vody sa určuje podľa počtu návštevníkov za jeden deň tak, aby boli dodržané medzné hodnoty ukazovateľov kvality vody v umelom kúpalisku – ide o 17 ukazovateľov, napríklad črevné enterokoky, pseudomonas aeruginosa, meď, ozón...
- vypustenie bazéna s recirkuláciou najmenej raz za rok. Ak má bazén s recirkuláciou objem do 10 m3 a samostatný recirkulačný systém, vypustenie celého objemu vody sa zabezpečí najmenej jedenkrát za mesiac. Po vypustení sa bazén vrátane technického príslušenstva, ktoré je v kontakte s vodou, mechanicky vyčisti, vydezinfikuje a napustí vodou zodpovedajúcou požiadavkám
- v bazéne bez recirkulácie dennú dezinfekciu a výmenu najmenej 10-percentného objemu vody tak, aby sa dodržali medzné hodnoty ukazovateľov kvality vody. Pri objeme do 10 m3 sa voda vypúšťa denne. Nad tento objem je povinnosť vypustenie všetkej vody raz za dva týždne. Potom takisto nasleduje mechanické čistenie a dezinfekcia.
- výmenu vody v brodisku pri vstupe do bazéna najmenej raz za hodinu a pri každom mimoriadnom znečistení; čistenie a dezinfekcia brodiska sa robí denne.
- chladenie termálnej vody pred prítokom do bazéna
„Hotelier nesmie zabúdať ani na kontroly teploty - v plaveckom bazéne nesmie byť vyššia než 28 °C, v neplaveckom 30 °C a v oddychovom bazene 40 °C. Najvyššia teplota vody v bazéne pre deti je 35 °C. Ak je teplota vody v bazéne vyššia ako 36 °C, údaj o teplote vody sa dopĺňa upozornením, že pobyt v bazéne sa neodporúča osobám so srdcovo-cievnym ochorením a deťom do veku troch rokov,“ hovorí o „drobnostiach“ Mgr. Katarína Baracková z Eurofins Bel/Novamann, kde sú na otázky hotelierov pripravení odpovedať na čísle: 0905335394 , 0905 376 963. a na mailovej adrese: KatarinaBarackova@eurofins.sk,
shp @