Horúca linka

Aj vy hľadáte personál ako povestnú ihlu v kope sena ?

Za deviatimi horami a deviatim dolinami... rozprestierala sa krajina zvaná Slovensko. Občas sa v nej nelogicky piesok lial a voda sypala (keď poslanci schvaľovali a ministerstvá navrhovali šibnuté legislatívne zmeny, rozšírenia zákonov a vyhlášok, košatenie pravidiel...).

No a ako to býva v mnohých príbehoch, aj tu občas stál v poli zámoček. Teda niekedy zámoček, inokedy business hotel, rezort, penzión, reštaurácia. A vo dverách človek v obleku alebo kostýmčeku, čo lákal okoloidúcich. Nie však hostí, čo by prišli hlavu zložiť na posteľ pod obsluhabaldachýnom či plazmovou obrazovkou alebo zasadli za stôl k dobrému obedu. Lákali zamestnancov, čašníkov, kuchárov, chyžné, recepčných... do práce jednoduchej i zložitej, náročnej i menej náročnej. Ale ľudí nebolo. Občas sa ktosi nechal pozvať dnu, ale chcel tisícku za vynášanie uterákov z izieb. Alebo by si aj sadol za pultík recepcie, ale o pol štvrtej musí zaznieť „padla“. No a kuchár... varil ako pánboh, ale nezniesol by kontrolu nad sebou, žiadne kalkulácie a administratívu, kolegov v práci a juniorov na praxi a najmenej zo všetkého hostí, čo pred ním nepadnú na riťku. Najmä keď predtým škrabkal krumple v zahraničí. To vraj bola iná úroveň, hostia uznanliví, gastronomicky vyspelí, trendy, in a sexy......

Poznám taký hotel, čo to už takmer dva roky pláta s občasnými šéfkuchármi. Jeden neznesiteľnejší exot ako druhý. Poznám takú reštauráciu, kde F&B manager ostane občas na pľaci ako sám vojak v poli. Poznám aj riaditeľku, čo na úsvite Nového roka umývala po hosťoch riady...

„Moji prevádzkari aj obsluhujú, dokonca jedna pečie koláče. Po silvestrovskej polnoci som umývala riady, pretože mi umývačka poslala sms, vraj ju bolia zuby. Pravidelne mám desať ľudí na PN s bolesťami nôh, chrbta, zubov. Niektorí pracujú 100 hodín mesačne, zvyšok ostávajú na maródke. Fluktuácia je taká obrovská, že sme vytvorili aj pozíciu HR. Ten človek sa nezastaví. recepcia%202%20hĽudia vydržia v hoteli dva dni a dajú výpoveď z dôvodu, že tu treba robiť,“ aj generálna riaditeľka Hotel & spa rezort Kaskády**** na Sliači-Sielnici Ing. Katarína Malová tvrdí, že takú kritickú situáciu ako tento rok ešte nezažila.

Pritom vôbec najnižšia mzda v hoteli je 600 €, zamestnancov si vozia, poskytujú im ubytovanie, stravu. „To už ani nie je o platoch. Ľuďom sa skrátka nechce pracovať. Mnohým hrozia exekúcie, a tak berú fušky načierno. Takže nie všetci, čo sú evidovaní na Úrade práce, naozaj nepracujú, “ Katka Malová až tri štvrtiny pracovného času venuje haseniu situácie; kto neprišiel do práce, kto príde pomôcť. Tú prácu treba spraviť hneď – navariť, upratať izbu, v nedeľu, vo sviatok... „Takto nemôžeme udržať kvalitu, ktorú hostia očakávajú. Pritom na odvodoch a DPH odvedieme do štátneho rozpočtu mesačne 120 000 €, ale vládu problémy slušných a zodpovedných catering%205%20hpodnikateľov nezaujímajú.“

Ale dokázala by vidieť svetlo na konci tunela. Napríklad, aj cez povinnosť vykonávať aktivačné práce v obci, ak je človek bez zamestnania viac ako pol roka evidovaný na úrade práce. Bez ohľadu na to, či ukončil vysokoškolské vzdelanie alebo nie. „Ja mám tiež vysokú školu a musím robiť aj manuálne. Ľudia by tak nestratili pracovné návyky. Snažili by sa zamestnať, aby tieto práce robiť nemuseli. Veď keď turista prechádza mestami a dedinami, koľko neupravených trávnikov a záhonov, koľko odpadkov vidí...“

V okolí horskej chaty Šindľovec na Zverovke pôsobia tri hotelové akadémie – Slanická osada/ Námestovo, Dolný Kubín a Liptovský Mikuláš. Len škoda, že otázky juniorov nesmerujú k náplni práce, ale k platu. Za čo ?– tak formulujú maturanti kľúčovú otázku. A tak vezmú aj nevyučených. Kto chce robiť, naučí sa. „Takýto stav, aký panuje posledné roky, tu ešte nebol. No neuveriteľné..,“ hodnotí absenciu personálu majiteľka Ing. Marica Daňová.
„Zdá sa mi, že Úrady práce umelo udržiavajú „stav nezamestnaných“, aby sami mali prácu. Naša žiadosť o čašníčku-čašníka tam leží už tri mesiace. Nejakí „záujemcovia“ k nám zavítali... ale s dôvetkom, že vlastne chcú len môj podpis. Robia s otcom kdesi v zahraničí, nuž potrebujú iba formálny dôkaz, že si tu hľadali prácu a nenašli,“ hnevá sa Marica Daňová. Falošných nezamestnaných požiadala, aby sa z Úradu práce odhlásili. Krútili hlavami, že však niekto (štát) za nich tie odvody platiť musí, hádam len nie oni z vlastného vrecka..?!   „Ani oni, ani imaginárny štát, ale my všetci z našich daní,“ Marica Daňová spomína ešte tri inzeráty v regionálnych novinách, ktorými hľadali aj brigádničky. Tam zase dg%2015%20-%20poézia%20v%20gnatrafila na úradného šimľa, podľa ktorého môže zamestnať študenta až po 10-ročnej školskej dochádzke, teda 17-ročného, ale až od 1. septembra, kedy už vlastne začína škola.  

Najmä mladým ľuďom však chýba chuť pracovať a aj sa ďalej vzdelávať. K takému názoru sa dopracovali aj v boutique hoteli Hviezdoslav**** v Kežmarku. Táto pravda je pre riaditeľku Mgr. Sylviu Holopovú o to trpkejšia, že sa dlhé roky v pozícii riaditeľky Hotelovej akadémie venovala práve vzdelávaniu a príprave juniorov. „Vo všeobecnosti sledujeme najväčší problém v profesiách kuchár, čašník a cukrár, výnimkou nie je ani kvalitná a jazykovo zdatná recepčná, ktorá zvláda komunikáciu s ľuďmi. Taká by sa nám zišla ako soľ.“ Podobne to pod Tatrami vyzerá s cukrárom či cukrárkou. Adepti na túto pozíciu síce prišli, ale skôr sa hodili do cukrárskej výroby. Tam nie sú nápady, tvorivosť a pekné aranžovanie tak dôležité ako v štvorhviezdičkovom hoteli, kde treba neustále napredovať a staré dobré receptúry prispôsobovať terajším trendom.

V Horskom hoteli Remata*** v Ráztočne chýba podľa riaditeľa Ing. Miroslava Kratku recepčná, pomocný kuchár a pomocný čašník. Problém nedostatku pracovnej sily vraj pociťujú každý rok, stále viac a viac. Na letné brigády hľadali juniorov na stredných školách z okolia. „Vylepili smebarman%20h oznamy, ale táto forma nebola úspešná. Našťastie sme si už počas roka dohodli na letnú brigádu študentov, ktorí chodievali na prax z hotelovej akadémie.“

Aj v Mlyne u Anastázie v Pohraniciach blízko Nitry potrebujú čašníčky, upratovačky, brigádnikov.... „Už dva mesiace vopred rozhodíme informáciu, že prijímame personál. Túto situáciu už poznáme z minulých rokov, stále sa opakuje. Všetci by chceli dovolenky a voľné víkendy, ale hostia majú záujem prísť do reštaurácie práve vtedy,“ hovorí majiteľka Anastázia Smrštíková. Vyriešili to „celozávodnou“ dovolenkou. Už niekoľko rokov majú všetci naraz voľno a reštauráciu na dva týždne zatvoria. Takto vraj chránia zdravie sebe i personálu, je to prevencia nervového kolapsu ☺.

V hoteli Mikado **** v Nitre chýbajú čašníci, umývačky riadu a chyžné. Do poslednej pozície sa hlási najviac záujemkýň, ale spravidla si to mýlia s pozíciou upratovačka. Takže sa rýchlo vyselektuje, kto nechce robiť popoludní, počas víkendov a systémom krátky-dlhý týždeň... „U čašníkov je najväčší problém neprofesionalita, neznalosť cudzieho jazyka a samozrejme plat. Všetci majú predstavu aspoň tisícky netto, najmä začínajúci juniori po skončení hotelovej izba%20hakadémie,“ riaditeľka Mgr. Anna Labošová dodáva, že hľadajú cez inzeráty a Profesiu.sk

Ani na východe krajiny nevyzerá situácia inak. Generálna riaditeľka Eco frienly hotel Dalia**** v Košiciach Ing. Dagmar Amrichová potvrdzuje, že niektoré prevádzky ani nezviditeľňujú svojich dobrých zamestnancov, len aby im ich ktosi „neukradol“. Veď stačí ponúknuť o pár eur na plate viac a zamestnanci už veselo migrujú... Loajalita ostáva cudzím pojmom. Alebo sa po zviditeľnení nevie zamestnanec (spravidla kuchár) zmestiť do kože a pre veľkosť jeho neznesiteľného ega sa s ním musia rozlúčiť. Mimochodom, stalo sa to nedávno aj v známej bratislavskej reštaurácii, kde sa radšej s „hviezdnym“ šéfkuchárom rozlúčili.

Slovenské hotely a reštaurácie praskajú vo švíkoch, hostí je zrazu dosť. Nie sme ale ďaleko od chvíle, keď domáci cestovný ruch dôjde na vrchol svojej cesty a odtiaľ bude už len padať. Nebude mať kto tým tisíckam hostí slúžiť…

Soňa Hudecová ©


späť

Editoriál

Milí hotelieri a manažéri reštaurácii,

sonamožno vlastne ani netušíte, ako ste sa zrazu ocitli na stránke e-nšpirácií pre hotelový a reštauračný biznis. Skrátka, „vyššia moc“ to tak zariadila. Možno sa už nemohla pozerať na to, ako sa pomaly ale isto zamotávate do siete tzv. prevádzkovej slepoty. Ako denne riešite tisíc stále rovnakých problémov a ďalších tisíc, ktoré sa vynorili celkom nečakane a znenazdajky.

Pritom vám nemôžu neuniknúť novinky, ktoré sa v tomto biznise objavili – v prilákaní hosťa, v trendoch, smerovaní a úspechoch konkurencie. Veľmi dobre vás poznám. Však s mnohými som sa ako mediálna manažérka Zväzu hotelov a reštaurácií SR i ako novinárka, zaoberajúca sa dlhé roky hotelierstvom, cestovným ruchom a gastronómiou, stretávala. Osobne, telefonicky i mailami pod vlastnou „hlavičkou“.

Aj medzi hoteliermi – tak ako v každej inej brandži – sa nájdu ľudia, ktorí už „všetko vedia“, alebo lepšie povedané, nič už nepotrebujú vedieť. Ja ale za tie roky viem, že ich hviezdne pocity nemôžu byť viac vzdialené pravde... A že ich kariéra to napokon dokazuje.

Omnoho viac je ale tých, čo sa potešia každej novej informácii, čo chcú byť stále „na pulze dňa“ čo každý nový podnet dokážu premeniť na tvorivú inšpiráciu. Teda v prípade tejto stránky na e-nšpiráciu.

V mene hosťa ďakujem, že existujú a krôčulinkom ku krôčulinku posúvajú Slovensko na mape destinácií, ktoré sa oplatí navštíviť a ktorým sa svetové trendy hotelierstva a gastronómie nevyhýbajú.

Vaša

Soňa Hudecová-Podhorná

 

Ja som Lipták, kto je viac? Nuž hosť, čo sa zaslúžil o 1,8 mil prenocovaní!

 Región Liptov pred rokom oslavoval 4,5-percentný nárast obsadenosti, takže Vysokým Tatrám šliape pomaly na päty. Čísla za minulý rok ho potešili ešte viac; počet prenocovaní totiž medziročne podrástol až o 6,67 percent na 1 719 368 a počet návštevníkov „vyskočil“ až o 7,75 percent. Zaslúžili sa o to aj zahraniční návštevníci; prišlo ich o trochu viac než rok predtým. Aj keď najvyšší podiel - 65 percent stále patrí Slovákom.

15. 3. 2019 / Čítať viac

Dávate si pozor na neplatičov? V tomto roku ich bude viac.

Stačí zopár neplatičov a už to ide ako lavína. Neplatia vám, nuž ani vy nemáte z čoho zaplatiť dodávateľov tovaru, insourcované a servisné služby, mzdy zamestnancov, dane a poplatky... A nielen to. Zlý chýr sa po malom Slovensku roznesie veľmi rýchlo. Každá event agentúra, každá firma sa bojí organizovať podujatie v zariadení, ktorému hrozí nedostatok kvalitných potravín či fungujúcej konferenčnej techniky. Veď dodávatelia kašlú na vašu druhotnú platobnú neschopnosť a jednoducho sa vám oblúkom vyhnú.

tomto roku to bude horšie a vám neostane nič iné, len si vašich klientov viac preverovať a celkovo neplateniu predchádzať. Radšej objednávku oželieť, než s ňou mať náklady a potom

18. 2. 2019 / Čítať viac

Už zháňate ľudí so znalosťou čínštiny?

Anglicky, nemecky, rusky, francúzsky, španielsky, taliansky ... žiadna jazyková znalosť vašich zamestnancov nie je na zahodenie. Zdá sa však, že na popredné miesta sa prebojuje aj čínština. Podľa štatistiky Bratislava Tourist Board-u sa totiž v roku 2018 stali najpočetnejšou skupinou návštevníkov hlavného mesta práve obyvatelia krajiny draka.

„Vnímame ich dlhodobo stúpajúci záujem o Bratislavu, pričom medziročne ich návštevy vzrástli o takmer 24 percent. Preto spolupráca s touroperátormi, cielená propagácia

20. 12. 2018 / Čítať viac

Aj vy hľadáte personál ako povestnú ihlu v kope sena ?

Za deviatimi horami a deviatim dolinami... rozprestierala sa krajina zvaná Slovensko. Občas sa v nej nelogicky piesok lial a voda sypala (keď poslanci schvaľovali a ministerstvá navrhovali šibnuté legislatívne zmeny, rozšírenia zákonov a vyhlášok, košatenie pravidiel...).

No a ako to býva v mnohých príbehoch, aj tu občas stál v poli zámoček. Teda niekedy zámoček, inokedy business hotel, rezort, penzión, reštaurácia. A vo dverách človek v obleku alebo kostýmčeku, čo lákal okoloidúcich. Nie však hostí, čo by prišli hlavu zložiť na posteľ pod baldachýnom či plazmovou obrazovkou alebo zasadli za stôl k dobrému obedu. Lákali zamestnancov, čašníkov, kuchárov, chyžné, recepčných... do práce jednoduchej i zložitej,

 / Čítať viac

Informatórium

Vienna House Easy*** Bratislava

vienna house easy ba

Po krátkom pôsobení Rumuna Georga Rosu v riaditeľskej pozícii sa na toto miesto vrátila Lucia Arbetová. Výzvu oživiť ruch v obnovenom hoteli neďaleko letiska prijala po tom, čo Vienna House Dvořák**** v Karlových Varoch kúpili iní vlastníci. Ten totiž – v rámci „vnútorných pohybov“ rakúskej siete - riadila od júna 2016.
 

♣ Liptovská hviezda

liptovská hviezda 18
Do tohto ročníka „mystery shopping“ sa zapojilo 14 reštaurácií a 5 kaviarní z Liptovského Mikuláša, Ružomberka a Demänovskej Doliny. Organizácia Region Liptov pritom oslovila 67 zariadení; z nich si však menej než tretina trúfla nechať preveriť kvalitu svojich služieb. Tentoraz však nezávislá spoločnosť hodnotí prevádzky až dvakrát – v zimnej a potom v letnej sezóne.

♣ Greenfood Restaurant Senec

greenfood pekáreň 2 

Značka sa presťahovala z Ratnoviec do rodného mesta jedného z majiteľov – Tibora Samaranského (vpr.). Spolu s Martinom Maslančíkom ju však z reštauračnej gastronómie pretransformovali na pekáreň, zaoberajúcu sa najmä kváskovým chlebom. K pôvodným siedmim druhom napr. pohánkovému, špaldovému alebo chlebu z pivného sladu., postupne pribúdajú ďalšie. Klasická gastronómia má momentálne podobu cateringu a poradenstva.
 

♣ International**** Veľká Lomnica

international vl bež trate

Z podtatranského golfového hotela pri areáli Black Stork sa v tomto ročnom období stáva lyžiarsky. V tejto zimnej sezóne však upravila a udržiava spoločnosť Golf International vyše 10 km bežeckých tratí ešte skôr než zvyčajne – už od Vianoc. Hostia – rekreační bežkári na ne majú bezplatný vstup. Trate sa stanú aj dejiskom tradičných februárových bežkárskych pretekov či Balónovej fiesty.

Grand hotel Bellevue**** V.Tatry

bellevue tatry - m_warhol 

Predošlého riaditeľa Viktora Kosmáka, ktorý vo funkcii pôsobil od roku 2011 a teraz zasadne v mestskom zastupiteľstve, nahradil Miroslav Warhol. Po práci v zahraničí na pozícii F&B managera sa šesť rokov staral o „sales“ hotela Bellevue. Plánuje pokračovať v rekonštrukcii izieb, rozšírení wellness centra o detský bazén i priestor balneo.

Thuries Academy

img_6313

Juraj Hruška, Vojto Artz, Jaroslav Hladík... a ďalších 150 slovenských kuchárov sa už môže pochváliť certifikátom Thuries Academy. Škola pre profesionálov otvorila už svoj 12. ročník – v kategóriách A, B, ale už aj C je . Zamestnávatelia z radov hotelov i reštaurácií oceňujú, že sa im tak s malými nákladmi vracia nielen majster modernejšej a zdravšej gastronómie, ale aj s efektívnejším prístupom k využitiu surovín a filozofiou zero waste i vyššou produktivitou práce.


Čo sa udialo v minulých rokoch


 

2013 – 2019 © Hotelovo.sk
Grafický dizajn a redakčný systém od firmy AlejTech, spol. s r.o.
Tvorba web stránok